Prevarali indeks poslovanja Svetovne banke
Glede na indeks enostavnosti poslovanja Svetovne banke so nekatere države v zadnjih letih izjemno napredovale. Zdaj se sumi, da so bili podatki napačni.
Odpri galerijo
Po indeksu enostavnosti poslovanja, ki ga za spremljanje regulacije poslovnega okolja in zaščite lastninskih pravic izračunava Svetovna banka, so v zadnjih poročilih države kot so Rusija, Azerbajdžan, Kenija in Uzbekistan strmo naraščale. Slednje so v minulih petih letih izboljšale svojo uvrstitev za do 80 mest. Indija se je katapultirala s 132. na 63. mesto, letos pa naj bi se - na veselje premierja Narendre Modija - podcelina uvrstila celo med prvih 50.
Svetovna banka zdaj ponovno odpira zadnjih pet poročil, potem ko je pretekli konec tedna priznala nepravilnosti pri oblikovanju svojega globalno priznanega indeksa. Glede na izjavo večstranske organizacije in razvojne banke je bilo v poročilih za leti 2018 in 2020 ugotovljenih več nepravilnosti.
»Podatke zadnjih petih let je potrebno sistematično pregledati,« sporočajo iz banke. Do takrat po poročanju Financial Timesa (FT) ne bo nobene nove izdaje poročila indeksa, ki je bil ustvarjen leta 2002 in vsebuje informacije o ekonomski opremljenosti, birokraciji in konkurenčnosti 190 držav.
Povsem mogoče je, da se bodo podatki naknadno popravili. Pred kratkim so bili namreč še posebej opazni preskoki Savdske Arabije, Kitajske in Azerbajdžana. Savdsko kraljestvo se je z 92. mesta povzpelo na 62. mesto, čeprav so bili izraženi močni dvomi in kritike o tem, da se je denimo pravni okvir za ustanovitev podjetja dejansko tako bistveno izboljšal. Podobno velja za drugi dve omenjeni državi.
Kitajska je čudežno prehitela Francijo, čeprav je bilo po indeksu leta 2015 na Kitajskem še vedno precej zamudno in zapleteno delovanje - približno tako zapleteno kot v Namibiji ali Paragvaju, ki igrata v podobni ligi kot Ljudska republika: počasna birokracija, nejasne odgovornosti, zelo zapleteni postopki, ki jih je težko voditi brez državnih partnerskih podjetij. Peking je ostro zavrnil kritiko napredka s 46. na 31. mesto in dejal, da gre za zahodno propagando.
Poleg tega je bila v preteklosti metodologija za izračun indeksa večkrat spremenjena. Spremembe so nekaterim višje uvrščenim državam prinesle dodatno prednost na lestvici, medtem ko države, uvrščene nižje, niso imele koristi. Indija, ki se je v poročilu za leto 2018 uvrstila s 130 na 100. mesto, je denimo imela koristi od takšnih sprememb, opozarjajo kritiki.
Slovenija se je mimogrede v zadnjem poročilu Svetovne banke povzpela za tri mesta, in sicer s 40. na 37. mesto. Med drugim je prehitela Portugalsko, Poljsko, Češko, Nizozemsko in Slovaško.
Osredotočenost na vlagatelje zapeljuje države, da nižajo davke ali lajšajo regulacijo, čeprav bi bila - makroekonomsko gledano - pravilna poteza ravno nasprotna, je FT citiral nekdanjega predsednika Ekonomske komisije OZN za Afriko Carlosa Lopesa, ki poučuje na Univerzi v Cape Townu. Vlade namreč tekmujejo za neposredne tuje naložbe, vlagateljem pa godi visoka vrstitev na indeksu enostavnosti poslovanja.
Kritiki opozarjajo še, da poročilo Svetovne banke spodbuja korupcijo, ki se sicer ne odraža v indeksu Svetovne banke. Hitra gradbena dovoljenja so le en tak primer. Na primer v Sudanu zakon določa, da se na gradbeno dovoljenje čaka 270 dni, vendar ga v praksi nekatera podjetja pridobijo po petih dneh. Tovrstno poslovanje pa prinaša veliko točk v indeksu enostavnosti poslovanja.
Svetovna banka zdaj ponovno odpira zadnjih pet poročil, potem ko je pretekli konec tedna priznala nepravilnosti pri oblikovanju svojega globalno priznanega indeksa. Glede na izjavo večstranske organizacije in razvojne banke je bilo v poročilih za leti 2018 in 2020 ugotovljenih več nepravilnosti.
PREBERITE TUDI:
Novega poročila oktobra ne bo
»Podatke zadnjih petih let je potrebno sistematično pregledati,« sporočajo iz banke. Do takrat po poročanju Financial Timesa (FT) ne bo nobene nove izdaje poročila indeksa, ki je bil ustvarjen leta 2002 in vsebuje informacije o ekonomski opremljenosti, birokraciji in konkurenčnosti 190 držav.
Povsem mogoče je, da se bodo podatki naknadno popravili. Pred kratkim so bili namreč še posebej opazni preskoki Savdske Arabije, Kitajske in Azerbajdžana. Savdsko kraljestvo se je z 92. mesta povzpelo na 62. mesto, čeprav so bili izraženi močni dvomi in kritike o tem, da se je denimo pravni okvir za ustanovitev podjetja dejansko tako bistveno izboljšal. Podobno velja za drugi dve omenjeni državi.
Kitajska pred Francijo
Kitajska je čudežno prehitela Francijo, čeprav je bilo po indeksu leta 2015 na Kitajskem še vedno precej zamudno in zapleteno delovanje - približno tako zapleteno kot v Namibiji ali Paragvaju, ki igrata v podobni ligi kot Ljudska republika: počasna birokracija, nejasne odgovornosti, zelo zapleteni postopki, ki jih je težko voditi brez državnih partnerskih podjetij. Peking je ostro zavrnil kritiko napredka s 46. na 31. mesto in dejal, da gre za zahodno propagando.
Nova pravila, novi zmagovalci
Poleg tega je bila v preteklosti metodologija za izračun indeksa večkrat spremenjena. Spremembe so nekaterim višje uvrščenim državam prinesle dodatno prednost na lestvici, medtem ko države, uvrščene nižje, niso imele koristi. Indija, ki se je v poročilu za leto 2018 uvrstila s 130 na 100. mesto, je denimo imela koristi od takšnih sprememb, opozarjajo kritiki.
Slovenija se je mimogrede v zadnjem poročilu Svetovne banke povzpela za tri mesta, in sicer s 40. na 37. mesto. Med drugim je prehitela Portugalsko, Poljsko, Češko, Nizozemsko in Slovaško.
Korupcije se ne meri
Osredotočenost na vlagatelje zapeljuje države, da nižajo davke ali lajšajo regulacijo, čeprav bi bila - makroekonomsko gledano - pravilna poteza ravno nasprotna, je FT citiral nekdanjega predsednika Ekonomske komisije OZN za Afriko Carlosa Lopesa, ki poučuje na Univerzi v Cape Townu. Vlade namreč tekmujejo za neposredne tuje naložbe, vlagateljem pa godi visoka vrstitev na indeksu enostavnosti poslovanja.
Kritiki opozarjajo še, da poročilo Svetovne banke spodbuja korupcijo, ki se sicer ne odraža v indeksu Svetovne banke. Hitra gradbena dovoljenja so le en tak primer. Na primer v Sudanu zakon določa, da se na gradbeno dovoljenje čaka 270 dni, vendar ga v praksi nekatera podjetja pridobijo po petih dneh. Tovrstno poslovanje pa prinaša veliko točk v indeksu enostavnosti poslovanja.
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.