Usodni preplet dejavnikov, ki je povzročil pomanjkanje goriva

Medtem ko se kriza z gorivom v Združenem kraljestvu približuje koncu, se mnogi sprašujejo, kaj je sploh povzročilo težave pri oskrbi z gorivom.
Fotografija: Nizozemska naftna družba Shell je četrto največje podjetje na svetu po prihodkih. Foto: Ben Stansall / AFP
Odpri galerijo
Nizozemska naftna družba Shell je četrto največje podjetje na svetu po prihodkih. Foto: Ben Stansall / AFP

 Konec septembra so se na Otoku pred bencinskimi črpalkami vile dolge vrste avtomobilov, medtem ko so ljudje panično kupovali gorivo. Številni bencinski servisi so ostali brez zalog, saj preprosto niso mogli dovolj hitro ugoditi povečanemu povpraševanju. Nekateri za kratkotrajno krizo krivijo uvedbo okolju bolj prijaznega bencina, vendar strokovnjaki pravijo, da je vključenih več dejavnikov.

Bencin z oznako E10

Britansko združenje prodajalcev pogonskih goriv (PRA) je objavilo, da bi lahko bil za očitno pomanjkanje goriva delno kriv vladni prehod z bencina z oznako E5 na E10, navaja Euronews. Slednji velja za okolju prijaznejše gorivo. Bencin E10 ima v primerjavi z bencinom E5 za pet odstotkov večji delež etanola.

Čakanje v vrstah pred bencinskimi črpalkami v Združenem kraljestvu, 25. september 2021. Foto: Daniel Leal-Olivas / AFP
Čakanje v vrstah pred bencinskimi črpalkami v Združenem kraljestvu, 25. september 2021. Foto: Daniel Leal-Olivas / AFP

Etanol se proizvaja s fermentacijo poljščin, kot je koruza, in je najbolj razširjeno biogorivo na svetu. Bencin E10 velja za bolj ekološkega, saj naj bi rastline, ki jih gojijo za njegovo proizvodnjo, teoretično absorbirale več ogljika, kot ga bencin kasneje proizvede. Uradniki trdijo, da bi lahko z uporabo bencina E10 vsako leto zmanjšali emisije ogljikovega dioksida v Združenem kraljestvu za 750.000 ton, kar je enako, kot če bi s cest umaknili 350.000 avtomobilov.

image_alt
Prihajajoča naftna kriza

Združeno kraljestvo sicer namerava do leta 2050 doseči ničelne emisije ogljikovega dioksida. Za pomanjkanje goriva naj bi bilo posredi več dejavnikov, vključno s pomanjkanjem voznikov tovornih vozil in nenadnim skoraj dvakrat večjim povpraševanjem. Po navedbah Euronewsa je bilo v dveh tednih krize za pomoč pri dobavi goriva na Otoku vpoklicanih približno 200 vojakov.

Situacijo povzročila kombinacija dejavnikov

Vladni podatki kažejo, da so se začele zaloge goriva v Združenem kraljestvu zmanjševati na datum pred začetkom paničnega nakupovanja. Po besedah Briana Maddersona, izvršnega direktorja združenja PRA, je povzročil prehod na bencin E10 upad razpoložljivosti goriva. Bencinske črpalke so namreč poskušale izprazniti rezervoarje, da bi se čimprej znebile starih zalog goriva E5. Trgovci na drobno lahko prodajo bencin z oznako E5 v Združenem kraljestvu do 1. novembra.

image_alt
Panično kupovanje: Skoraj tretjina BP-jevih bencinskih črpalk praznih

»Ne krivim posebej vlade, vendar je imel prehod na E10 očitno nenamerno posledico; nismo se mogli spoprijeti s povečanim povpraševanjem,« je za časnik The Telegraph dejal Madderson, ko se je začelo panično nakupovanje. Bencinske črpalke zaradi pomanjkanja voznikov dostavljavcev niso mogle slediti povpraševanju, kar je povzročilo krizo z gorivom.

BP-jeve prazne bencinske črpalke, 24. september 2021. Foto: Daniel Leal-Olivas / AFP
BP-jeve prazne bencinske črpalke, 24. september 2021. Foto: Daniel Leal-Olivas / AFP
Madderson je pozneje dejal, da so bile trditve, da je bila uvedba bencina E10 glavni dejavnik za krizo z gorivom, pretirane. Podatki vlade Združenega kraljestva kažejo, da se je dobava goriva v začetku septembra le nekoliko zmanjšala. Je pa družba British Petroleum (BP) 23. septembra opozorila, da bo morala zaradi pomanjkanja voznikov tovornih vozil »začasno« zapreti nekaj svojih bencinskih servisov.

Ko je vse več ljudi izvedelo za zapiranje črpalk, so se začele zaradi strahu, da bi lahko zaloge goriva pošle, nabirati čakalne vrste. Do 24. septembra se je prodaja goriva v Združenem kraljestvu povečala za skoraj 80 odstotkov. Vozniki so torej kupovali skoraj dvakrat več goriva kot teden prej.

image_alt
Prihaja svetovna energetska kriza, Evropa v slabem položaju

Predstavniki naftne industrije, med njimi tudi podjetji Shell in ExxonMobile, so v skupni izjavi pojasnili, da je bil pritisk na oskrbo povečan zaradi »začasno povečanega povpraševanja strank in ne zaradi pomanjkanja goriva na nacionalni ravni«. To pomeni, da je bil prehod na bencin E10 eden izmed dejavnikov, vir krize z gorivom pa je bil, po navedbah Euronewsa, najverjetneje kombinacija pomanjkanja voznikov in paničnega kupovanja.

Sicer pa cene surove nafte in drugih energentov naraščajo, kar se odraža tudi na slovenskem maloprodajnem trgu. V Sloveniji je bilo treba 15. avgusta za liter dizelskega goriva na bencinskih servisih ob avtocestah odšteti 1,49 evra ali več, kar predstavlja najvišjo raven doslej, poroča Slovenska tiskovna agencija (STA). »Višja cena goriv ni posledica liberalizacije cen goriv, ampak visokih cen surove nafte na svetovnih trgih,« so za STA poudarili na Ministrstvu za gospodarski razvoj in tehnologijo.

image_alt
Kako naftna industrija preusmerja našo pozornost?

Več iz rubrike