Podjetje iz Arizone izumilo novo različico kolesa

Nova vrsta kolesa ima manjši kotalni upor in ne potrebuje gumijastih pnevmatik, ki onesnažujejo okolje.
Fotografija: Kolo z zračnim vzmetenjem (Air Suspension Wheel - ASW). Foto: GACW
Odpri galerijo
Kolo z zračnim vzmetenjem (Air Suspension Wheel - ASW). Foto: GACW

Številna podjetja so poskušala ustvariti nove rešitve za pnevmatike, vendar so bila do sedaj pri tem neuspešna. Ameriško zagonsko podjetje je izumilo povsem novo vrsto kolesa. Patentirano mehansko kolo je izdelano večinoma iz jekla, je okolju prijazno in stroškovno učinkovito.

Kolo z zračnim vzmetenjem

Zagonsko podjetje s sedežem v Arizoni, Global Air Cylinder Wheels (GACW), je izumilo kolo z zračnim vzmetenjem (Air Suspension Wheel - ASW). Ideja je plod serijskega izumitelja in inženirja strukturne dinamike dr. Zoltana Kemenya. Za patentiran izum je značilno pnevmatsko vzmetenje v kolesu. Kolo je izdelano večinoma iz jekla, navaja spletna stran The brighter side of news.

image_alt
Inovacija, ki bo popestrila vožnjo z električnim kolesom

ASW kolo je zasnovano tako, da je njegova življenjska doba enaka življenjski dobi vozila, na katerega je nameščeno. Po uporabi se lahko za razliko od gumijastih pnevmatik obnovi ali v celoti reciklira. Kolo je okolju prijazno in stroškovno učinkovito.

Rudarjenje premoga v Grivicah, Bosna in Hercegovina, marec 2019. Foto: Vogel Voranc / Delo
Rudarjenje premoga v Grivicah, Bosna in Hercegovina, marec 2019. Foto: Vogel Voranc / Delo
Podjetje GACW se trenutno osredotoča na več kot 25 milijard evrov na leto vreden OTR (off-the-road) rudarski trg. Gumijaste pnevmatike za OTR rudarjenje so drage. Tipična 5900-kilogramska pnevmatika lahko stane do 64.500 evrov, njena življenjska doba pa traja le od šest do devet mesecev. »To je velik strošek za izdelek, ki ni trajen,« navaja podjetje. Po drugi strani pa ASW kolo zdrži toliko časa kot vozilo samo, s čimer pride do 60 odstotkov nižjih stroškov.

Druga ključna lastnost ASW kolesa je močno zmanjšan kotalni upor, navaja omenjena spletna stran. Zaradi tega bodo lahko motorji z notranjim izgorevanjem učinkovitejši in bo prišlo do zmanjšanja emisij plinov. Za električne avtomobile, kot je Tesla, bi to pomenilo, da se lahko doseg z isto baterijo podaljša za do 30 odstotkov, kar je precejšnja razlika.

image_alt
Video: Slovaški leteči avtomobil uspešno prestal poskusno vožnjo

V rudarski industriji se večina gumijastih pnevmatik ne reciklira. Gumijaste OTR pnevmatike običajno po koncu življenjske dobe sežgejo ali zakopljejo v zemljo, saj je recikliranje zapleteno, nevarno in drago. Rezultati študije, objavljene v reviji International Journal of Environmental Research and Public Health, kažejo, da predstavljajo pnevmatike kar 10 odstotkov vseh mikroplastičnih odpadkov v svetovnih oceanih. Poročilo Mednarodne zveze za varstvo narave je to številko celo povečalo na 28 odstotkov. ASW kolo pa je mogoče 100-odstotno reciklirati.

ASW kolesa za osebna vozila

Čeprav se podjetje GACW osredotoča na OTR sektor, ki vključuje rudarstvo, je svetovni trg pnevmatik veliko večji in podjetje namerava v prihodnje širiti ponudbo. Sicer bi lahko podjetje samo z osredotočanjem na rudarstvo ustvarilo več kot 17 milijonov evrov prihodkov na posamezno rudarsko lokacijo, saj je pri vsakem rudarskem projektu vključeno veliko število vozil.

Foto: Hamad I Mohammed / Reuters
Foto: Hamad I Mohammed / Reuters
Poleg tega se lahko tehnologija ASW uporablja za vsa vozila, ki trenutno uporabljajo tradicionalne gumijaste pnevmatike, katerih vrednost za leto 2022 je ocenjena na 277 milijard evrov. Podjetje je do zdaj zbralo 2,6 milijona evrov in ima štiri patente, 13 drugih pa je v postopku pridobivanja. Svoje ASW izdelke trenutno testira tudi pri rudarskih partnerjih z ocenjevalnim obdobjem med šestimi in 12 meseci. Od leta 2022 namerava povečati proizvodnjo ASW izdelkov, polno komercializacijo pa pričakuje leta 2023.

Podjetje GACW je pojasnilo, da namerava na tej točki razširiti svojo distribucijsko mrežo in resnično prevzeti industrijo pnevmatik, navaja The brighter side of news. Ker vlade po vsem svetu vse bolj pritiskajo na proizvajalce pnevmatik zaradi kopičenja odpadkov, je po mnenju podjetja GACW zdaj čas, da industrija sprejme njihove izdelke.

image_alt
Raziskava: delno avtonomna vozila so nevarna

Podjetja, kot so Caterpillar, Hitachi, Volvo ali Komatsu, bi lahko v prihodnosti postala partnerji ali stranke podjetja GACW. »Naša kolesa z zračnim vzmetenjem so učinkovita in izvedljiva alternativa gumijastim pnevmatikam,« je pojasnilo podjetje in dodalo, da so do 60 odstotkov stroškovno učinkovitejša, varnejša in okolju prijaznejša od gumijastih pnevmatik.

Več iz rubrike