Peking 2022: Vpliv zimskih OI na Kitajsko
Zimske olimpijske igre v Pekingu leta 2022 prinašajo Kitajski večinoma koristi, kljub temu, da naj bi bili skupni stroški celotne izvedbe kar 24-krat večji od načrtovanih. Za kitajskega voditelja Xi Jinpinga bo verjetno najpomembnejši rezultat iger njihov vpliv na domače občinstvo. Poročanje kitajskih medijev o igrah je namreč precej nacionalistično usmerjeno in namenjeno navduševanju Kitajcev.
Eden izmed tihih ciljev OI je okrepiti vladno propagando o uspehu in napredku Kitajske pri uresničevanju »kitajskih sanj o velikem pomlajevanju kitajskega naroda« pred domačim občinstvom. Domači izkupiček OI je zelo pomemben, predvsem za Jinpinga, ki se v letu 2022 poteguje za tretji mandat generalnega sekretarja komunistične partije brez primere.
Kitajska je za igre zapravila 24-krat več, kot je načrtovala
Spektakel olimpijskih iger za domače občinstvo krepi vladno propagando o uspehu in napredku Kitajske pri uresničevanju »kitajskih sanj o velikem pomlajevanju kitajskega naroda«, je za The Conversation povedal David Bachman, profesor mednarodnih odnosov in poznavalec kitajskega gospodarstva. »Vendar ne predvidevam, da bodo imele igre leta 2022 enak učinek, niti domači niti mednarodni, kot so ga imele poletne olimpijske igre v Pekingu leta 2008,« meni Bachman.
Razlog je deloma v tem, da so zimske olimpijske igre manjše in vreme ostrejše, delno pa v tem, da je Kitajska leta 2008 olimpijske igre gostila prvič. Takrat je organizirala osupljive otvoritvene slovesnosti s 5000 usklajenimi plesalci, ki so pripovedovali stilizirano zgodbo o 5000 letih kitajske zgodovine in osupnili mednarodno občinstvo. »Moči tistega prvega dogodka ni mogoče ponoviti.«
Kljub temu Kitajska pri pripravah ni varčevala s sredstvi, saj so po poročanju Insiderja skupni stroški presegli 33,9 milijarde evrov, kar je 24-krat več od prvotno predvidenega proračuna za OI, ki naj bi znašal 1,4 milijarde evrov. Kot pri vsem, kar Kitajska počne, je tudi pri tem - v želji zavzeti osrednje mesto na mednarodnem prizorišču - pripravila veliko predstavo.
Prav tako je za Kitajsko pomemben izkupiček olimpijskih iger, saj drugo največje gospodarstvo na svetu čaka težko leto 2022. Jinping se namreč poteguje za tretji mandat generalnega sekretarja komunistične partije. Državno gospodarstvo se upočasnjuje. Mednarodno nasprotovanje kitajskim kršitvam človekovih pravic ter agresivni zunanji politiki je vse večje. »Xi upa, da mu bo 'kruh in cirkus', ki ga prinašajo igre, pomagal premagati letošnji stres in izboljšati njegov politični položaj,« pojasnjuje Bachman.
Ali je na Kitajskem dovoljeno drugo mnenje?
Kot poznavalec kitajske in zunanje politike Bachman meni, da si Jinping želi, da bi igre navdušile svet, vendar je to zanj manj pomembno kot učinek iger na domačih tleh. Kitajska sicer ni tradicionalno močna v zimskih športih, vendar je veliko vložila v pripravo vse bolj konkurenčnih ekip za te igre. Uspeh kitajskih športnikov na igrah bo povečal ugled Kitajske in s tem občutek ponosa med kitajskimi državljani. To pa bo omililo konkurenco Jinpingove opozicije znotraj kitajske komunistične partije.
Njena odločitev je sicer povezana tudi s Jinpingovim pozivom vsem etničnim Kitajcem po svetu, naj pomagajo pri razvoju Kitajske, za The Conversation pojasnjuje Bachman in dodaja: »Kitajska domača propaganda bo poudarjala, da se je odločila za Kitajsko in ne za ZDA, ter posredno pozivala druge, naj storijo enako.«
Nekateri športniki, ki niso kitajski državljani, bodo morda protestirali proti kitajskim praksam na področju človekovih pravic, o katerih nekateri svetovni mediji ostro pišejo. Vendar teh protestov kitajska televizija ne bo predvajala, protestniki pa bodo verjetno prisiljeni zapustiti Kitajsko. Ker ogled iger obiskovalcem zaradi bolezni covid-19 ni dovoljen, okolje za športnike in tuje opazovalce pa je zelo nadzorovano, je malo možnosti, da bi izbruhnile večje demonstracije.
Časopis Washington Post je nedavno poročal, da je konec januarja član kitajskega olimpijskega organizacijskega odbora na tiskovni konferenci dejal: »Prepričan sem, da bo vsako izražanje, ki je v skladu z olimpijskim duhom, zaščiteno [...] Za vsako vedenje ali govor, ki je v nasprotju z olimpijskim duhom, zlasti v nasprotju s kitajskimi zakoni in predpisi, pa veljajo tudi določene kazni.«
Ali se Pekingu sploh splača gostiti OI?
Kitajska je za gradnjo prizorišč za prireditve porabila več milijard evrov, za izdelavo umetnega snega za smučarska tekmovanja pa nešteto milijonov litrov vode. Zima je v Pekingu sušno obdobje, zato je sneženje kljub zelo nizkim temperaturam redko. Bachman pojasnjuje, da lahko stroški povzročijo nekaj negodovanja Kitajcev, ki so zaskrbljeni za okolje in finance, vendar bo to hitro odpravljeno. Če pa bo kitajska ekipa dosegla dobre rezultate, se bodo te pritožbe lahko obravnavale celo kot neprizanesljive.
Za Jinpinga in ostale pomembne kitajske uradnike so koristi olimpijskih iger takojšnje, stroški pa so razpršeni in dolgoročni. »Na koncu bodo - s propagando in zatiranjem nasprotovanja - domačemu občinstvu pripovedovali zgodbo o zmagi, zaradi česar je organizacija olimpijskih iger koristna za njihove politične namene,« navaja Bachman.
Po podatkih spletnega portala GO Banking Rates nobeno mesto v sodobnem času sicer ni imelo dobička od organizacije olimpijskih iger razen Los Angelesa leta 1984. Vendar Los Angelesu ni bilo treba zgraditi stadiona in mesto je imelo, kot edini ponudnik, edinstven vzvod, s katerim je lahko narekovalo ugodne pogoje. Vendar je v primeru Kitajske na kocki malce več, kot le dobiček.
Po drugi strani pa lahko sponzorji in njihovi varovanci dobro zaslužijo s pomočjo OI. Gujeva, ki smo jo omenili na začetku, ima denimo pogodbe z več kot 20 blagovnimi znamkami, dve pa sta verjetno še posebej zadovoljni. Ko je Gujeva namreč osvojila olimpijsko zlato v akrobatskih skokih z velike skakalnice, se je prodaja njene rdeče smučarske obleke znamke Anta, opremljene s tehnologijo za zmanjšanje zdrsa, na kitajski platformi za e-trgovanje JD.com povečala kar za 20-krat.
Podjetje Luckin Coffee je prav tako razprodalo vse pijače, ki jih je podprla 'ljubljenka blagovnih znamk', in povečalo število držal za skodelice z njeno podobo. Kitajska veriga pa je takoj sporočila, da bo v letu dni predstavila več izdelkov, povezanih z Gujevo.
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.