Kako Kitajska izrablja tajna posojila za geopolitično moč

Kitajska, tako kot vse bogate države, posoja milijarde dolarjev pomoči potrebnim vladam. A Kitajci imajo svoj sistem ...
Fotografija: FOTO: ASFOURI / AFP
Odpri galerijo
FOTO: ASFOURI / AFP

Nova študija Anne Gelpern in drugih raziskovalcev iz univerze Georgetown kaže, da so kitajske dolžniške pogodbe še posebej neprijazne do držav dolžnic, ter do mednarodne skupnosti kot celote.  

Kitajska z dolžniškimi pogodbami ne pridobiva geopolitične prednosti le pred svojimi dolžniki, temveč tudi pred vsemi drugimi bogatimi državami. 

image_alt
Naslednja evropska mora – inflacija

Kitajske dolžniške pogodbe se namreč od običajnih razlikujejo na tri glavne načine:
  • Zaupnost: Sodobna kitajska posojila običajno vsebujejo pogoj, da posojilojemalci ne smejo razkriti svojih pogojev ali celo svojega obstoja.  To pomeni, da ima Kitajska veliko več informacij o dejanskem finančnem stanju držav dolžnic, kot katera koli druga država upnica, banka ali imetnica obveznic.
    FOTO: Jason Lee / Reuters
    FOTO: Jason Lee / Reuters
  • Garancija: Kitajska pogosto zahteva, da države vzpostavijo poseben bančni račun pri banki, ki je »sprejemljiva za posojilodajalca« oziroma ki jo lahko Kitajska zaseže v primeru, da posojilojemalec zaide v kakršnekoli težave glede plačila. Kadar pride do katerekoli oblike državne potrošnje, se ta denar ne sme uporabiti, četudi gre za uradno premoženje države.
  • Predčasno vračilo: Kitajska lahko kadarkoli in v zelo širokem spektru primerov razglasi predčasno zapadlost in zahteva takojšnje plačilo celotnega zneska dolga, tudi v primerih, ko dolžnik stori dejanja, ki lahko škodujejo skoraj vsakemu kitajskemu subjektu.
Zahteve glede garancije v praksi pomenijo, »da se državni denar nahaja zunaj države posojilojemalke in zunaj nadzora državnega posojilojemalca,« pišejo avtorji raziskave. 
  • Kitajska posojila vključujejo tudi klavzule »No Paris Club« (brez pariških klubov), ki dolgove izrecno izključujejo iz obsežnega mednarodnega prestrukturiranja dolga. 
  • Kombinacija klavzul o agresivnem pospeševanju z enako agresivnimi klavzulami o zapadlosti pomeni, da ima Kitajska zelo velik nadzor nad dejanji v državah dolžnicah.  Primer: predlog za preklic projekta gradnje jeza v Argentini je bil opuščen, ker to ne bi pomenilo le zapadlost posojil, povezanih z jezovi, ampak tudi zapadlost vseh kitajskih posojil državi. 
image_alt
Hrvati letos stavijo na več Slovencev

Zaključek


Državljani od svojih vlad ne morejo zahtevati odgovornost za dolgove, za katere ne vedo.  In ko te vlade zaidejo v težave, mreža kitajskih dolžniških pogodb močno oteži kakršno koli prestrukturiranje. 
 
 

Več iz rubrike