Dobavne verige se soočajo z novim udarcem

Močno jih je prizadela že pandemija, zdaj pa se dobavne verige soočajo še z 'zaprtjem' neba, in to po tem, ko se je povpraševanje po letalskem tovoru zvišalo.
Fotografija: Letalo finske letalske družbe Finnair, 28. februar 2022. Foto: Jonathan Nackstrand / AFP
Odpri galerijo
Letalo finske letalske družbe Finnair, 28. februar 2022. Foto: Jonathan Nackstrand / AFP

Sankcije zahodnih držav proti Rusiji, ki izvaja vojaško agresijo nad Ukrajino, imajo takojšen učinek tudi na preostali svet. Do zdaj je že najmanj 33 držav sveta, vključno z EU, ZDA, Združenim kraljestvom in Kanado, zaprlo svoj zračni prostor za ruska letala. Te prepovedi vplivajo tudi na letalske prevoznike, ki so odgovorni za prevoz približno 20 odstotkov svetovnega letalskega tovora.

image_alt
Poslovanje z Rusijo prekinjajo tudi Apple, Ford in Boeing

Globalne dobavne verige si sicer še niso popolnoma opomogle od posledic pandemije covida-19 in so - zaradi pomanjkanja zabojnikov in ozkih grl v pristaniščih - vse več izdelkov pričele tovoriti po zraku. Po podatkih mednarodnega združenja za zračni transport (IATA) je bilo povpraševanje po letalskem tovoru lani za skoraj sedem odstotkov višje od ravni iz leta 2019.

Odpovedani tovorni leti v Severno Azijo

Sankcije glede zaprtja zračnih prostorov bodo verjetno najbolj prizadele ruske prevoznike, ki opravijo približno 70 odstotkov letov med Rusijo in EU. Promet med Evropo in državami Severne Azije, kot so Japonska, Južna Koreja in Kitajska, je prvi na udaru, potem ko so vzajemne prepovedi evropskim prevoznikom prepovedale lete nad Sibirijo, ruskim letalskim prevoznikom pa onemogočile lete v Evropo.

Napis 'let ukinjen' za let ruske letalske družbe Aeroflot, Los Angeles, ZDA, 2. marec 2022. Foto: Mario Tama / Getty Images / AFP
Napis 'let ukinjen' za let ruske letalske družbe Aeroflot, Los Angeles, ZDA, 2. marec 2022. Foto: Mario Tama / Getty Images / AFP

Te prepovedi vplivajo na letalske prevoznike, ki pretovorijo približno 20 odstotkov svetovnega letalskega tovora, je v torek, 1. marca, za agencijo Reuters dejal Frederic Horst, direktor podjetja Cargo Facts Consulting. Nemška Lufthansa, Air France KLM, Finnair in Virgin Atlantic so zaradi zaprtja zračnega prostora že odpovedali tovorne lete v Severno Azijo.

Skandinavski letalski prevoznik SAS je sporočil, da bo preusmeril svojo tedensko linijo København-Šanghaj, da bi se izognil ruskemu zračnemu prostoru, prav tako pa je prekinil svojo linijo København-Tokio. Veliki azijski prevozniki, kot sta Korean Air Lines in japonski ANA Holdings, še vedno uporabljajo ruski zračni prostor, prav tako pa tudi bližnjevzhodni letalski prevozniki.

Nekateri ruski prevozniki morajo vračati letala

Tudi ruski letalski prevozniki čutijo težave, saj se letalska družba Pobeda, ki je nizkocenovni prevoznik državnega letalskega prevoznika Aeroflot, sooča z zahtevami številnih 'leasing' podjetij, naj vrne letala, je poročala neodvisna ruska tiskovna agencija Interfax. Prepovedi veljajo tudi za velike tovorne prevoznike, kot sta ruski AirBridgeCargo in luksemburški Cargolux, zaradi česar bi se lahko cene letalskega tovora, ki so zaradi pomanjkanja potniških zmogljivosti med pandemijo že tako ali tako visoke, še povečale, navaja Reuters.

image_alt
Se obdobje cenovno ugodnih letov zaključuje?

»Zaradi daljših poti so leti dražji,« je dejal Stefan Maichl, analitik nemške banke Landesbank Baden-Wuerttemberg. Po podatkih združenja IATA so bile decembra cene letalskega tovora za 150 odstotkov višje od ravni iz leta 2019. Sankcije, uvedene proti Rusiji zaradi njenega vdora v Ukrajino, bodo po pričakovanjih še dodatno ovirale globalne dobavne verige.

Najmanj 33 držav je zaprlo zračni prostor za ruska letala. Foto: Dado Ruvic / Reuters
Najmanj 33 držav je zaprlo zračni prostor za ruska letala. Foto: Dado Ruvic / Reuters
Samo ruska družba AirBridgeCargo prepelje nekaj manj kot štiri odstotke svetovnega mednarodnega letalskega tovora, od tega večino med Evropo in Azijo, je dejal Horst in dodal: »Vse skupaj bi lahko pomenilo, da bo morda četrtina letalskega tovora med Azijo in Evropo potrebovala nadomestna prevozna sredstva. Donosi so dovolj visoki, da je mogoče leteti po daljši poti skozi jugovzhodno Azijo, južno Azijo ali Bližnji vzhod, vendar bo to še vedno zmanjšalo zmogljivosti na trgu.«

Letalske poti med Azijo in Severno Ameriko manj prizadete

Kot smo že omenili na začetku, je bilo, po podatkih združenja IATA, povpraševanje po letalskem tovoru lani za 6,9 odstotka višje od ravni iz leta 2019. Razlog za to je predvsem pomanjkanje ladijskih zabojnikov in ozkih grl v pristaniščih, o čemer smo že večkrat pisali.

image_alt
Kriza v globalnih dobavnih verigah bi se lahko vlekla še dve leti

Tajvanska letalska družba EVA Airways je nedavno sporočila, da njeni tovorni leti v Evropo in iz nje potekajo normalno in da bo razmislila o dodatnih storitvah, da bi zadostila povpraševanju na trgu. Analitiki menijo, da bodo tovorne poti med Azijo in Severno Ameriko predvidoma manj prizadete kot evropske, saj številni prevozniki že uporabljajo letališče v mestu Anchorage na Aljaski kot tovorno vozlišče in postajališče.

Verjetno lahko pričakujemo, da se bodo višje cene letalskega tovornega prevoza postopoma prenesle na potrošnike. Podobno se je zgodilo z ladijskim tovornim prometom, kjer so cene prevoza ladijskega kontejnerja od začetka pandemije večkratno zrasle.

image_alt
Zaradi vse večjih težav v globalnih dobavnih verigah višje cene

Več iz rubrike