Bum na trgu električnih vozil v ZDA

Analitično podjetje Blastpoint ugotavlja, da je povpraševanje po električnih vozilih v ZDA vse večje. Za letos raziskovalci napovedujejo 71-odstotno rast prodaje.
Fotografija: FOTO: ADRIAN DENNIS / AFP
Odpri galerijo
FOTO: ADRIAN DENNIS / AFP

Analitično podjetje Blastpoint je objavilo študijo o električnih vozilih v ZDA, v kateri je ugotovilo, da se je prodaja lani povečala za več kot 30 odstotkov, za letos pa napovedujejo še 71-odstotno porast. To naj bi se zgodilo kljub znatnemu zmanjšanju uporabe avtomobilov in gibanja med pandemijo covida-19, navaja poročilo.
 
2021 EV Outlook Report (letno poročilo za leto 2021) je prav tako pokazalo, da se je število javnih polnilnic lani povečalo za četrtino, uporaba električnih vozil v voznih parkih pa se je rahlo dvignila.
 
»Pandemija covid-19 je bila kriva za počasnejšo prodajo električnih vozil, toda v letu 2020 se je prodaja po Evropi in na Kitajskem kljub temu povečala,« je v izjavi za TechRepublic dejala Alison Alvarez, izvršna direktorica družbe Blastpoint.
 
FOTO: Linas Krisiukenas / Shutterstock
FOTO: Linas Krisiukenas / Shutterstock
»V letu 2021, ko bo infrastruktura polnilnic narasla, ko si bodo podjetja opomogla in ponovno zagnala načrte za električni vozni park, bo zaradi vsesplošnih davčnih olajšav, industrija električnih vozil na novo zaživela, izpolnila in morda celo presegla pričakovanja o rasti«.
 
Poročilo navaja, da je bila pandemija covid-19 delno odgovorna za upočasnitev širjenja električnih vozil. Ker se je veliko manj ljudi vozilo v službe in potovalo, je prodaja v ZDA narasla manjši delež, kot pričakovano. V Evropi in na Kitajskem, pa je industrija kljub epidemiji, zabeležila velik razcvet.
 
Zaradi razcveta je v začetku tega leta izvršni direktor Tesle Elon Musk – glede na Bloombergov indeks najpremožnejših – postal najbogatejši človek na svetu z neto vrednostjo okoli 190 milijard dolarjev. Tržna vrednost Tesle pa je presegla 800 milijard dolarjev, kar je več kot Toyota, Volkswagen, Hyundai, GM in Ford skupaj.


 

Stanje v ZDA

 
Študija je pokazala, da je bilo leta 2020 v ZDA kljub gospodarskemu upadu prodanih več kot 345.000 električnih vozil, kar je še vedno veliko več od 245.000 prodanih leta 2019. Po ameriških cestah se zdaj vozi 1,5 milijona električnih vozil; marca 2019 jih je bilo 1,12 milijona.
 
Poročilo nadalje razkriva, da vsi najbolje prodajani modeli v ZDA pripadajo Tesli. Leta 2020 so prodali 38.000 Tesla Model 3, Tesla Model Y in Model X pa 18.000 oziroma 9000 vozil.
 
FOTO: KENZO TRIBOUILLARD / AFP
FOTO: KENZO TRIBOUILLARD / AFP
Na trgu rabljenih vozil je vodil Nissan Leaf s približno 28 odstotki celotne prodaje rabljenih električnih vozil, sledil je Tesla Model S z 18 in Fiat 500e z 9 odstotki celotne prodaje rabljenih električnih vozil.
 
Številna podjetja, ki se ukvarjajo z dostavo, so začela uporabljati električna vozila, pri čemer so prednjačile velike korporacije, kot so Amazon, DHL, Ikea in AT&T.
 
Največ podjetij je uporabljalo komercialne blagovne znamke, kot so Green Power, Lion in Phoenix.
 
»Večina teh vozil lahko prevozi 300-400 kilometrov, preden jih je treba napolniti, kar kaže, da se bodo prevozne družbe odločile za električni vozni park samo v primeru, da se zgradi potrebna robustna infrastruktura za polnjenje vzdolž meddržavnih tranzitnih poti,« je zapisano v poročilu. 
 

Pomankanje sodobnih polnilnic 

 
Študija je še pokazala, da je bilo leta 2020 v ZDA zgrajenih 6000 novih polnilih postaj, v primerjavi z letom 2019 pa je bilo odprtih še dodatnih 7000 polnilnic. Potrošnikom so bile na voljo različne polnilnice. Zaenkrat je v ZDA 28.000 polnilnic J1772, 5500 polnilnic Tesla, 2970 kombiniranih polnilnic J1772, 2.700 CHAdeMO polnilnic in 645 NEMA 5-20 polnilnic.
 
Raziskovalci ugotavljajo, da ima večina polnilnic, navedenih v zbirki podatkov Alternative Fuels Data Center, na voljo »univerzalni« severnoameriški priključek za električna vozila J1772. Nadgrajena različica J1772 Combo ni tako razširjena. Manj pogosti so tudi priključki CHAdeMO, ki se uporabljajo za hitro polnjenje, vendar pa obstaja veliko priložnosti za povečanje njihove razpoložljivosti.
 


Teslini priključki so na polnilnih postajah po ZDA bolj pogosti od kombiniranih in CHAdeMO priključkov, vendar jih lahko uporabijo le Teslina električna vozila. Na koncu pa je tu še nekaj manj kot tisoč standardnih priključkov NEMA 5-20, ki so dokaj počasni in niso primerni za polnjenje sredi poti.
 
Raziskovalci so dodali, da je večino polnilnih postaj mogoče najti v bližini trgovin, bencinskih črpalk, hotelov, pisarniških poslopij in nekaterih večstanovanjskih stavb.
 

Ugodnosti so, a jih je premalo

 
Študija se je osredotočila tudi na ugodnosti, ki jih nekatere zvezne države ponujajo tistim, ki kupujejo ali dajejo v najem električna vozila. Države Vermont, Kalifornija, Havaji, Kolorado in Washingtonu, DC ponujajo nekakšno obliko kredita ali ugodnosti pri nakupu električnega vozila.
 
V Vermontu za vsak nakup električnega vozila nudijo popust na podlagi dohodkov v višini do 5000 dolarjev in subvencijo za zmanjšanje emisij. Država ima tudi daleč največ opreme za napajanje električnih vozil (EVSE) s 105,3 polnilnicami na 100.000 prebivalcev.
 
Kalifornija, 64 polnilnic na 100.000 ljudi, ponuja različne državne in občinske popuste ali programe posojil za tiste, ki kupujejo električna vozila. Washington ponuja oprostitev plačila trošarine, nižje stroške registracije in oprostitev davka do 1000 dolarjev za domače polnilne postaje. Mesto ima 63 polnilnic na 100.000 ljudi.
 
FOTO: REUTERS
FOTO: REUTERS
Na Havajih so znižali cene za polnjenje električnih vozil in jim omogočili dostop do posebnega voznega pasa. V državi je 47,7 polnilnic na 100.000 prebivalcev. Tudi Kolorado ponuja nekatere davčne olajšave za nakup ali najem električnih vozil in ima 40,9 polnilnic na 100.000 prebivalcev.
 
»Državne spodbude so igrale ključno vlogo pri pospeševanju sprejemanja električnih vozil. Dodatne spodbude v letu 2021 bi lahko sprejemanje še pohitrile,« je zapisano v poročilu. Dodaja še, da bi moralo biti več davčnih olajšav, ki bi spodbudile še več ljudi k nakupu električnih vozil.
 
»Konec leta 2020 so bile kupcem, ki so kupovali nova in kvalificirana električna vozila, na voljo davčne olajšave v višini od 2500 do 7500 dolarjev. Vendar pa zvezne smernice navajajo, da olajšave prenehajo veljati za proizvajalca, ki je prodal več kot 200.000 električnih avtomobilov. To pomeni, da kupci električnih modelov Tesla ali General Motors ne morejo prejeti davčnih olajšav, saj sta obe podjetji presegli prodajo 200.000 električnih vozil«.
 
Čeprav poročilo opozarja, da ni nobenih davčnih spodbud za nakup rabljenih električnih vozil, New York Times piše, da  nekatere države, mesta in gospodarske javne službe vendarle ponujajo popuste in kredite ta vozila.
 

Ekstremna napoved rasti

 
Študija je za leto 2021 napovedala 71-odstotno povečanje prodaje električnih vozil v ZDA in izpostavila, da lahko z rastjo električnih polnilnic, gospodarsko oživitvijo, ponovnim zagonom načrtov za električni vozni park ter vračanjem državnih in zveznih davčnih spodbud, ameriška industrija električnih vozil doživi celo večja rast.
 
FOTO: Tolga Akmen / AFP
FOTO: Tolga Akmen / AFP
Blastpointovo poročilo pravi, da podjetja iz panoge pričakujejo eksplozivno rast v letu 2021, saj se vse več pozornosti posveča podnebnim vprašanjem. Ciljajo tudi na gospodarsko oživitev po 'uničujočem' letu 2020.
 
Raziskovalci napovedujejo tudi, da bo predsednik Joe Biden vplival na prodajo električnih vozil. Eden od njegovih prvih ukrepov po inavguraciji je bil ponoven pristop Združenih držav h pariškemu podnebnemu sporazumu.  
 
»Če pogledamo v prihodnost leta 2021 in naprej, medtem ko Joseph R. Biden vstopa v Belo hišo, bodite pozorni na nove in širše politične cilje, ki bodo ZDA približale prihodnosti brez emisij ogljikovega dioksida. Pričakujte, da se bodo emisijski standardi znižali, minimalni izkoristki goriva pa dvignili. Pričakujte tudi naložbe v ameriško proizvodnjo električnih vozil in dostopne potrošniške kredite za nakup električnih vozil,« piše v poročilu.
 

 

Več iz rubrike