Boeingu več kot 2,5 milijarde dolarjev globe zaradi afere 737 max

Tekmec Airbusa je bil obtožen globoke zarote. Zaposleni naj bi prevarali ameriške oblasti in s tem ogrozili varnost letenja.
Fotografija: FOTO: Pixabay
Odpri galerijo
FOTO: Pixabay

Afera okoli potniških letal 737 max se je za ameriškega letalskega velikana Boeing, izkazala za drago. Proizvajalec je sprejel poravnavo v zvezi s škandalom, je v četrtek sporočilo ameriško ministrstvo za pravosodje.
 
Po dveh tragičnih nesrečah v Indoneziji in Etiopiji, s skupno 346 smrtnimi žrtvami, je bilo podjetje osumljeno zanemarjanja varnosti. Ameriški sodni organi zdaj Boeingu med drugim očitajo, da je z zavajajočimi informacijami preprečil vladi, da bi zagotovila varnost javnega letalskega potovanja.
 
FOTO: BEN STANSALL / AFP
FOTO: BEN STANSALL / AFP
»Tragična nesreča letala Lion Air 610 in letala Ethiopian Air 302 je razkrila goljufivo in zavajajoče vedenje zaposlenih v enem izmed vodilnih svetovnih proizvajalcev letal,« je dejal David P. Burns iz oddelka za kazensko pravosodje ministrstva za pravosodje, poroča Reuters. Zaposleni v Boeingu so dobiček postavili nad poštenost in prikrivali informacije ameriškega letalskega organa FAA, je bil jasen Burns.
 
Boeing je v izjavi dejal, da kazni za ministrstvo za pravosodje vključujejo vedenje dveh nekdanjih uslužbencev. Ta naj bi namerno zavedla odbor FAA, pristojen za usposabljanje pilotov, o spremembah nadzornega sistema 737 max, imenovanem MCAS. Zdaj zaprta poravnava kaže, kako pomembne so obveznosti Boeinga do nadzornih organov, je v sporočilu delavcem zapisal izvršni direktor Dave Calhoun.
 
Tako Boeing kot FAA sta se po nesrečah oktobra 2018 in marca 2019 znašla pod plazom hudih kritik. Vzrok nesreče je bil program MCAS, okvarjena programska oprema za nadzor, ki naj bi bila hitro popravljena. V resnici pa je trajalo več kot leto in pol, da je FAA novembra ponovno odobrila nesrečno serijo letal, ki so bila zaradi nesreč prizemljena. 
 
FOTO: REUTERS/Lindsey Wasson
FOTO: REUTERS/Lindsey Wasson
Odnosi Boeinga s FAA so se po nesrečah močno poslabšali. Napetosti so eden izmed razlogov, da je moral nekdanji izvršni direktor Dennis Muilenburg konec leta 2019 odstopiti. Občutljivi notranji organi v Boeingu so močno obremenili tako družbo kot nadzor letenja.
 
Visoka globa bo verjetno prizadela skupino Boeing, ki je bila že tako močno prizadeta zaradi škandala 737 max in koronavirusne krize. Toda v primerjavi z neizmernimi stroški, ki jih je že povzročil debakel glede najpomembnejše vrste letala tekmeca Airbusa, je vsota obvladljiva. Vlagatelji so se odzvali mirno, delnice Boeinga so v petek le malo zdrsnile. S poravnavo se je skupina, ki je močno odvisna od državnih naročil, izognila ​​pravnim posledicam, ki bi jo lahko celo diskvalificirale.
 

Kriza z letalom 737 max je Boeing postavila pod precejšen finančni pritisk. Preklicana so številna naročila, kar pomeni, da Airbus ni le prehitel Boeinga, kot največji svetovni proizvajalec letal, ampak ga je dobesedno preletel. Medtem ko je postalo jasno, da je evropski konkurent lani prejel naročila za 268 strojev, je bila Boeingova bilanca stanja do konca novembra globoko negativna. Številke za celo leto še niso znane.
 
Ne nazadnje tudi zato, ker letala 737 max zaradi prepovedi letov, približno 20 mesecev ni bilo mogoče dostaviti strankam, si je Boeing povzročil več milijard dodatnih stroškov. V treh mesecih do konca septembra je podjetje zabeležilo že četrti negativni kvartal zapored.
 
FOTO: REUTERS/Lindsey Wasson 
FOTO: REUTERS/Lindsey Wasson 
Skupina se na zaostreno finančno situacijo odziva z drastičnimi varčevalnimi ukrepi in želi zmanjšati število zaposlenih na približno 130.000 do leta 2022. V začetku leta 2020 je imel Boeing približno 160.000 zaposlenih.
 
Pred kaznovanjem ministrstva za pravosodje je preiskovalni odbor ameriškega kongresa že izrazil ostro kritiko Boeingu. »Zrušitve 737 maxa niso bile posledica ene same okvare, tehnične napake ali slabo obravnavanega dogodka,« je zapisano v končnem poročilu. »Gre za strašni vrhunec vrste napačnih tehničnih predpostavk inženirjev Boeinga, pomanjkanja preglednosti s strani vodstva in zelo neustreznega nadzora s strani FAA.« Boeingu so očitali tudi, da ima v poročilu »kulturo prikrivanja«.
 
Večina globe naj bi stekla letalskim družbam, ki so bile oškodovane kot stranke Boeinga (1,77 milijarde dolarjev). Po navedbah ministrstva za pravosodje bo 500 milijonov dolarjev namenjenih odškodninskim skladom za svojce žrtev nesreč. Sama kazen znaša  243,6 milijona dolarjev.

Trenutno je proti skupini odprtih več tožb, še piše Reuters, FAA pa bi lahko Boeingu naložila tudi dodatne globe, a vendar za tragediji ne bo nihče kazensko odgovarjal. Če bo podjetje izpolnilo določila poravnave, bo pravosodno ministrstvo ZDA po treh letih odstopilo od kazenskega pregona.
 

Več iz rubrike