Biden bo pomagal pri pravočasni dostavi božičnih daril
Težavam v svetovnih dobavnih verigah kar ni videti konca. Številne tovorne ladje so obtičale v pristaniščih, kjer jih ne raztovarjajo dovolj hitro, to pa povzroča zamude, pomanjkanje in višjo inflacijo. Inflacija se nato zajeda v plače in zavira gospodarsko rast.
Ameriški predsednik Joe Biden je sklenil sodelovanje z velikimi ameriškimi podjetji in pristanišči, da bi skupaj odpravili zastoje tovornih ladij, ki predstavljajo zgolj del večje problematike. Med drugim želijo pomagati pospešiti dostavo dobrin po celotni Ameriki, da bodo božična darila, ki jih potrošniki želijo kupiti, prispela pravočasno.
Težave se vrstijo že več mesecev
Svetovne dobavne verige se že nekaj mesecev spopadajo s težavami zaradi ponovnega odpiranja gospodarstva in povečanega povpraševanja potrošnikov, navaja BBC. Ameriški pristanišči v Los Angelesu in Long Beachu, ki pretovorita 40 odstotkov vseh zabojnikov s tovorom v ZDA, nista nobeni izjemi. Pošiljanje ladijskega kontejnerja iz Azije v Evropo je sicer približno 10-krat dražje kot lansko leto v enakem obdobju, pošiljanje v ZDA pa približno šestkrat dražje, o čemer smo že pisali.
Ko so trgovci na drobno hiteli z dopolnjevanjem zalog, je sistem pošiljanja težko sledil njihovim potrebam. Zaradi težav se je delež zaustavitev v večjih pristaniščih in tovarnah v Aziji še povečal. Posledično je v ZDA in drugod primanjkovalo otroških igrač, lesa, novih oblačil in hrane za hišne ljubljenčke, hkrati pa so se zvišale tudi potrošniške cene. Mnogi trgovci so višje stroške namreč prenesli na kupce.
Sosednji pristanišči v Los Angelesu in Long Beachu, ki sta glavni vstopni točki v ZDA, sta bili močno prizadeti. Avgusta so morali v Los Angelesu obdelati 30 odstotkov zabojnikov več kot običajno, v Long Beachu pa dodatnih 23 odstotkov. Po navedbah BBC-ja je bilo na rekordni dan v septembru pred pristaniščem prisiljenih čakati kar 73 tovornih ladij. Pred pandemijo je bilo sicer nenavadno, če je na vstop čakala več kot ena ladja.
Biden vzel stvari v svoje roke
V začetku leta je Bidnova vlada ustanovila delovno skupino za oskrbovalne verige, s čimer naj bi poiskala rešitve za motnje. Pristanišče v Los Angelesu bo od zdaj naprej obratovalo 24 ur na dan in sedem dni v tednu, kar bo, po Bidnovih besedah, pospešilo raztovarjanje ladij in menda tudi znižalo inflacijo. Poleg tega so se v sredo, 13. oktobra, družbe Walmart, UPS, FedEx, Samsung, The Home Depot in Target dogovorile, da bodo v pristanišču povečale število nočnih delovnih ur, kar naj bi pripomoglo k pretovarjanju 3500 dodatnih zabojnikov na teden.
Bidnova administracija upa, da bodo zaradi načrta sproščene zmogljivosti tudi v preostalih delih ameriške dobavne verige, vključno z avtocestami, železnicami in skladišči, pojasnjuje BBC. »Naš cilj ni le premagati to trenutno ozko grlo, temveč odpraviti dolgotrajne pomanjkljivosti v naši transportni dobavni verigi, ki jih je razkrila ta pandemija,« je pojasnil Biden v izjavi za javnost po sestanku s šefi trgovcev na drobno in vodji sindikatov.
»Ljudje določenih dobrin ne bodo mogli dobiti,« je za Reuters pojasnil visoki uradnik Bele hiše in dodal: »Hkrati upamo, da bo veliko tega blaga mogoče nadomestiti z drugimi stvarmi.« Pojasnil je, da ni pravega razloga za paniko, vendar je čutiti razočaranje. Dodaja, da je potrebna določena mera potrpežljivosti, da bi lažje preživeli to »relativno kratko obdobje«.
Ameriška centralna banka (Fed) je prejšnji mesec napovedala, da bo znašala inflacija leta 2021 4,2 odstotka, kar je precej nad njenim 2-odstotnim ciljem. Tudi Mednarodni denarni sklad (IMF) je zaradi težav znižal letne napovedi za rast ameriškega gospodarstva s sedmih na šest odstotkov.
Tudi IMF je nekoliko znižal svojo napoved za letošnjo rast svetovnega gospodarstva in sicer na 5,9 odstotka. Medtem je za Slovenijo svoje napovedi krepko zvišal, navaja Slovenska tiskovna agencija (STA). V mesecu maju je IMF Sloveniji napovedoval 3,9-odstotno letno gospodarsko rast, pred kratkim pa je svojo napoved dvignil na 6,3 odstotka. Po navedbah STA je IMF maja med drugim navedel, da je Slovenija na negativne posledice epidemije covida-19 odgovorila s hitrimi, obsežnimi in dobro usklajenimi ukrepi, posvaril pa je pred zamudami pri cepljenju.
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.