ZDA: Brez novih rudnikov ne bo električnih vozil

Ali bodo ZDA uvažale surovine za izdelavo okolju prijaznih električnih vozil z energetsko intenzivnim transportom iz prekomorskih rudnikov?
Fotografija: Rudnik Los Bronces je velik rudnik bakra, ki se nahaja v središču Čila. Foto: Ivan Alvarado / Reuters
Odpri galerijo
Rudnik Los Bronces je velik rudnik bakra, ki se nahaja v središču Čila. Foto: Ivan Alvarado / Reuters

Ameriški predsednik Joe Biden je avgusta 2021 izdal izvršni ukaz, s katerim je želel doseči, da bo do leta 2030 polovica vseh prodanih novih vozil električnih. ZDA imajo sicer pod zemljo dovolj zalog materialov, ki so pomembni za izdelavo takšnih vozil, denimo litij, baker in nikelj. Vendar lahko zaradi vse večjega nasprotovanja novim rudnikom postanejo odvisne od energetsko intenzivnega uvoza surovin, za izdelavo okolju prijaznih vozil. Morda ne najbolj smiselna odločitev…

image_alt
Kitajski avtomobili bodo zavzeli svetovne ceste

Washington je svoji rudarski industriji doslej prav tako ponudil nejasne smernice. Določena vladna agencija je denimo pripravljena zaščititi redko cvetlico, ki so jo našli na nad nahajališčem litija v Nevadi, in jo označiti kot ogroženo vrsto, kar bi lahko oviralo izdajo dovoljenj. Po drugi strani pa ameriško ministrstvo za energijo razpravlja o tem, ali bo določenemu podjetju za gradnjo rudnika posodilo 300 milijonov dolarjev.

Američani računajo na domače proizvajalce vozil

Reuters navaja, da imajo ZDA sicer dovolj zalog litija, bakra in drugih kovin za izdelavo milijonov lastnih električnih vozil. Problem lahko nastane zaradi vse večjega nasprotovanja odprtjem novih rudnikov, zaradi česar lahko postanejo odvisne od uvoza in potencialno odložijo prizadevanja za elektrifikacijo svojih avtomobilov.

Ameriški predsednik Joe Biden, 7. januar 2022. Foto: Kevin Lamarque / Reuters
Ameriški predsednik Joe Biden, 7. januar 2022. Foto: Kevin Lamarque / Reuters
Te napetosti poudarjajo dilemo, s katero se bodo ZDA soočale v letu 2022, v katerem ameriški oblikovalci politike upajo, da bodo začeli graditi številne obrate za proizvodnjo električnih vozil podjetij Ford, General Motors (GM) in drugih. Predsednik Joe Biden je sicer  v začetku leta nakazal, da se pri proizvodnji kovin za električna vozila raje zanaša na zaveznike, kar je del strategije, s katero želi pomiriti okoljevarstvenike.

To pomeni, da bodo ameriški avtomobilski proizvajalci v svetovni gonji za elektrifikacijo tekmovali za dobavo z mednarodnimi tekmeci. Uvoz kovin v ZDA pa bi lahko povečal emisije toplogrednih plinov, saj bi se povečalo pošiljanje iz prekomorskih rudnikov v predelovalne obrate, ki so večinoma v Aziji. Energetsko intenzivni čezmorski prevozi pa nekako izničijo namen proizvodnje električnih vozil, vsaj z okoljevarstvenega vidika.

image_alt
Gospodarska napoved za leto 2022

Reutersova analiza je pokazala, da bi lahko predlagani ameriški rudarski projekti proizvedli dovolj bakra za izdelavo več kot šest milijonov električnih vozil, dovolj litija za izdelavo več kot dva milijona električnih vozil in dovolj niklja za izdelavo več kot 60.000 električnih vozil. Ocene temeljijo na količini mineralov, uporabljenih za izdelavo Modela 3 družbe Tesla, ki je sicer najbolj priljubljeno električno vozilo na svetu. Pri drugih vrstah električnih vozil se uporabljajo različne količine, odvisno od zasnove.

Ali se je Biden 'ustrelil v koleno'?

»Če v prihodnjem letu ne bomo začeli graditi nekaterih rudarskih projektov, potem na domačem trgu ne bomo imeli surovin, ki bi podpirale proizvodnjo električnih vozil,« je dejal James Calaway, izvršni predsednik družbe ioneer. Biden je avgusta izdal izvršni ukaz, s katerim je želel doseči, da bo leta 2030 polovica vseh prodanih novih vozil električna.

Vozila Tesla Model 3, izdelana na Kitajskem, tovarna v Šanghaju, Kitajska, 7. januar 2020. Foto: Aly Song / Reuters
Vozila Tesla Model 3, izdelana na Kitajskem, tovarna v Šanghaju, Kitajska, 7. januar 2020. Foto: Aly Song / Reuters
Reuters navaja, da je Washington svoji rudarski industriji doslej ponudil precej nejasne smernice. Ameriška agencija za ribe in divje živali je denimo pripravljena redko cvetlico, ki so jo našli na nekaj hektarjih v ioneerjevem rudniku litija v Nevadi, označiti kot ogroženo, kar bi lahko oviralo izdajo dovoljenj. Obenem pa se ameriško ministrstvo za energijo (DOE) odloča, ali bo podjetju ioneer posodilo več kot 300 milijonov dolarjev oziroma 264 milijonov evrov za gradnjo rudnika.

Drugim predlaganim rudnikom nasprotujejo domorodne skupine, živinorejci ali okoljevarstveniki, kar kaže na širše napetosti v ZDA, saj se nasprotovanje življenju v bližini rudnika 'spopada' s potencialom električnih vozil za blažitev podnebnih sprememb. V Minnesoti državni regulatorji razmišljajo, ali je treba dovoljenja, izdana podjetju PolyMet Mining Corp preklicati ali ponovno izdati. Rudnik podjetja PolyMet bi sicer postal velik proizvajalec niklja ravno v času, ko naj bi se do leta 2025 zaprl edini ameriški rudnik niklja.

Biden je lani oktobra sam sprejel ukrepe za 20-letno blokado projekta rudnika bakra in niklja Twin Metals družbe Antofagasta v Minnesoti, navaja Reuters. Predlagani podzemni rudnik bi lahko postal glavni ameriški dobavitelj bakra za električna vozila, ki porabijo dvakrat več rdeče kovine kot vozila z motorji z notranjim izgorevanjem. Kljub temu ukrepu si Bela hiša prizadeva poudariti svojo podporo nekaterim rudarskim projektom, kljub nasprotovanju Indijancev, in kalifornijskim geotermalnim projektom litija, ki ga delno financira podjetje GM.

image_alt
Musk dobil resnega tekmeca; podjetje Rivian je vroče in 'anti-Tesla'

Številne rudarske projekte močno podpirajo delavski sindikati, za katere si Biden prizadeva, da bi jih spodbujal. Ti so včasih v nasprotju z okoljskimi skupinami, ki upajo, da bodo preprečile odprtje novih rudnikov. Bidnov cilj glede električnih vozil »pomeni dobro plačana sindikalna delovna mesta za delavce v odgovornih rudarskih dejavnostih, ki bodo zagotavljale minerale za baterije in varovale okolje«, je dejal Tom Conway, vodja sindikata United Steelworkers, ki zastopa nekatere ameriške rudarje.

Več iz rubrike