ZDA: Brez novih rudnikov ne bo električnih vozil
Ameriški predsednik Joe Biden je avgusta 2021 izdal izvršni ukaz, s katerim je želel doseči, da bo do leta 2030 polovica vseh prodanih novih vozil električnih. ZDA imajo sicer pod zemljo dovolj zalog materialov, ki so pomembni za izdelavo takšnih vozil, denimo litij, baker in nikelj. Vendar lahko zaradi vse večjega nasprotovanja novim rudnikom postanejo odvisne od energetsko intenzivnega uvoza surovin, za izdelavo okolju prijaznih vozil. Morda ne najbolj smiselna odločitev…
Washington je svoji rudarski industriji doslej prav tako ponudil nejasne smernice. Določena vladna agencija je denimo pripravljena zaščititi redko cvetlico, ki so jo našli na nad nahajališčem litija v Nevadi, in jo označiti kot ogroženo vrsto, kar bi lahko oviralo izdajo dovoljenj. Po drugi strani pa ameriško ministrstvo za energijo razpravlja o tem, ali bo določenemu podjetju za gradnjo rudnika posodilo 300 milijonov dolarjev.
Američani računajo na domače proizvajalce vozil
Reuters navaja, da imajo ZDA sicer dovolj zalog litija, bakra in drugih kovin za izdelavo milijonov lastnih električnih vozil. Problem lahko nastane zaradi vse večjega nasprotovanja odprtjem novih rudnikov, zaradi česar lahko postanejo odvisne od uvoza in potencialno odložijo prizadevanja za elektrifikacijo svojih avtomobilov.
To pomeni, da bodo ameriški avtomobilski proizvajalci v svetovni gonji za elektrifikacijo tekmovali za dobavo z mednarodnimi tekmeci. Uvoz kovin v ZDA pa bi lahko povečal emisije toplogrednih plinov, saj bi se povečalo pošiljanje iz prekomorskih rudnikov v predelovalne obrate, ki so večinoma v Aziji. Energetsko intenzivni čezmorski prevozi pa nekako izničijo namen proizvodnje električnih vozil, vsaj z okoljevarstvenega vidika.
Reutersova analiza je pokazala, da bi lahko predlagani ameriški rudarski projekti proizvedli dovolj bakra za izdelavo več kot šest milijonov električnih vozil, dovolj litija za izdelavo več kot dva milijona električnih vozil in dovolj niklja za izdelavo več kot 60.000 električnih vozil. Ocene temeljijo na količini mineralov, uporabljenih za izdelavo Modela 3 družbe Tesla, ki je sicer najbolj priljubljeno električno vozilo na svetu. Pri drugih vrstah električnih vozil se uporabljajo različne količine, odvisno od zasnove.
Ali se je Biden 'ustrelil v koleno'?
»Če v prihodnjem letu ne bomo začeli graditi nekaterih rudarskih projektov, potem na domačem trgu ne bomo imeli surovin, ki bi podpirale proizvodnjo električnih vozil,« je dejal James Calaway, izvršni predsednik družbe ioneer. Biden je avgusta izdal izvršni ukaz, s katerim je želel doseči, da bo leta 2030 polovica vseh prodanih novih vozil električna.
Drugim predlaganim rudnikom nasprotujejo domorodne skupine, živinorejci ali okoljevarstveniki, kar kaže na širše napetosti v ZDA, saj se nasprotovanje življenju v bližini rudnika 'spopada' s potencialom električnih vozil za blažitev podnebnih sprememb. V Minnesoti državni regulatorji razmišljajo, ali je treba dovoljenja, izdana podjetju PolyMet Mining Corp preklicati ali ponovno izdati. Rudnik podjetja PolyMet bi sicer postal velik proizvajalec niklja ravno v času, ko naj bi se do leta 2025 zaprl edini ameriški rudnik niklja.
Biden je lani oktobra sam sprejel ukrepe za 20-letno blokado projekta rudnika bakra in niklja Twin Metals družbe Antofagasta v Minnesoti, navaja Reuters. Predlagani podzemni rudnik bi lahko postal glavni ameriški dobavitelj bakra za električna vozila, ki porabijo dvakrat več rdeče kovine kot vozila z motorji z notranjim izgorevanjem. Kljub temu ukrepu si Bela hiša prizadeva poudariti svojo podporo nekaterim rudarskim projektom, kljub nasprotovanju Indijancev, in kalifornijskim geotermalnim projektom litija, ki ga delno financira podjetje GM.
Številne rudarske projekte močno podpirajo delavski sindikati, za katere si Biden prizadeva, da bi jih spodbujal. Ti so včasih v nasprotju z okoljskimi skupinami, ki upajo, da bodo preprečile odprtje novih rudnikov. Bidnov cilj glede električnih vozil »pomeni dobro plačana sindikalna delovna mesta za delavce v odgovornih rudarskih dejavnostih, ki bodo zagotavljale minerale za baterije in varovale okolje«, je dejal Tom Conway, vodja sindikata United Steelworkers, ki zastopa nekatere ameriške rudarje.
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.