Slovite blagovne znamke kaznujejo Rusijo (1. del)
Swarovski, koncern za proizvodnjo in predelavo kristalov s sedežem v Wattensu pri Innsbrucku na avstrijskem Tirolskem, je eden od številnih svetovno znanih podjetij, ki so te dni objavila, da bodo do nadaljnjega prenehala poslovati v Rusiji.
V zadnjih nekaj desetletjih je Swarovski močno razširil svojo ponudbo kristalnega nakita, ustvaril globalno mrežo maloprodajnih mest in postal druga najdragocenejša avstrijska blagovna znamka, takoj za energetsko pijačo Red Bull. Swarovski prodaja v svojih in partnerskih trgovinah v številnih večjih ruskih mestih; v Moskvi, St. Petersburgu, Vladivostoku, Nižnem Novgorodu, Kazanu, Permu, Krasnojarsku in v drugih. V Rusiji imajo v svojih 12 butikih 80 zaposlenih, za katere obljubljajo, da jim bodo še naprej pomagali. V Ukrajini je Swarovski svoje izdelke prodajal v 14 trgovinah, ki so v lasti lokalnih partnerjev. Trenutno so zaradi ruske invazije vsi zaprti.
Kako drage bodo (spet) kavbojke?
Proizvajalec kavbojk Levi Strauss & Co. (Levi's) je prav tako prekinil poslovanje in naložbe v Rusiji. Bodo kavbojke spet zaželeno in težko dostopno blago, kot je bilo včasih? Spomnim se svojega študentskega potovanja v ZSSR leta 1985, ko so bili prebivalci St. Petersburga (takratnega Leningrada), Moskve in Kijeva pripravljeni dati okoli 130 rubljev za rabljene kavbojke in 30 rubljev za Adidasovo majico iz poliestra z znanim logotipom tega podjetja na prsih in rokavih.
Zgodovinska gospodarska statistika ZSSR kaže, da je imelo leta 1985 dobrih 18 odstotkov sovjetskih gospodinjstev neto prihodke nižje od 75 rubljev, 54 odstotkov gospodinjstev 75-150 rubljev, 24 odstotkov več kot 175 in manj kot 250 rubljev in le približno šest odstotkov gospodinjstev več kot 250 rubljev. Skratka, v sovjetski Rusiji je bilo leta 1985, štiri desetletja po zmagi v drugi svetovni vojni, veliko ljudi pripravljenih dati dobro mesečno plačo za rabljen par kavbojk. ZSSR je prepovedovala uvoz, ljudje pa so si želeli nedostopno blago; od žvečilnih gumijev in vegete do marsičesa drugega. Zahodne države zdaj ustavljajo izvoz v Rusijo in tamkajšnjo proizvodnjo, da bi rusko prebivalstvo spet občutilo izolacijo in pomanjkanje blaga.
Zapiranje trgovin, ustavitev investicij, prekinitev proizvodnje ...
'OBI, najljubša trgovina obrtnikov' je Obijev slogan v Sloveniji. Nemški poslovni tednik Wirtschaftswoche navaja, da koncern Obi, ki prodaja vse za dom, vrt in domače mojstre, ima 48.000 zaposlenih in 670 veleblagovnic po vsem svetu. Od tega se 27 veleblagovnic in 4900 zaposlenih nahaja v Rusiji. V Obiju pravijo, da jim glede na razmere ne preostane drugega, kot da tam začasno prekinejo poslovanje.
Volvo, General Motors, Harley-Davidson, Volkswagen, BMW in Mercedes so prenehali izvažati avtomobile in motorna kolesa v Rusijo oziroma jih proizvajati v svojih ruskih tovarnah. Japonski Nissan je sporočil, da bo zaradi 'logističnih težav' prenehal z izvozom in proizvodnjo v Rusiji. Nissan je v lanskem letu v svoji tovarni v St. Petersburgu izdelal 45.000 avtomobilov. Adidas je predčasno prenehal dobavljati opremo za ruske nogometne reprezentance (dogovor je veljal do konca leta). Nike je sporočil, da ne bo dovolil prodaje svojih izdelkov strankam iz Rusije, niti preko interneta.
Netto, maloprodajna veriga v danski lasti, ki ima med drugim 340 supermarketov v osmih nemških zveznih državah, je objavila, da umika s polic vso rusko blago in ga več ne bo nabavljala; od sladkarij do vodke. Ogromni dve bratski verigi supermarketov Aldi Sever in Aldi Jug (Aldi posluje kot Hofer v Avstriji in Sloveniji) sta imeli tik pred vojno v Ukrajini le en izdelek iz Rusije - vodko v 0,7-litrski steklenici. Vmes so jo umaknili s polic. Rewe, prav tako ogromna veriga supermarketov, turističnih in različnih drugih podjetij v Nemčiji in mnogih drugih državah (podjetja/verige Rewe, Penny, Billa, Bipa, Kuoni, ITS, itd.), se je odločila, da preneha uvažati blago iz Rusije. Tisto, ki je že na policah, bo tam ostalo oziroma ga bodo darovali organizacijam za pomoč revnim.
Ikea je ustavila poslovanje v Rusiji in Belorusiji, kjer se skupaj nahaja približno 15.000 zaposlenih. Koncern je ustavil ves uvoz in izvoz, veleblagovnice pa so zaprte. Ustavljena je tudi proizvodnja za Ikeo v Rusiji. Ikeini nakupovalni centri, ki delujejo pod imenom Mega, ostajajo odprti. V Ikei pravijo, da ne želijo, da prebivalci Rusije ne bi mogli kupiti hrane in zdravil.
Brian Chesky, vodja Airbnb-jeve globalne platforme za turistične nastanitve, je 3. marca sporočil, da podjetje prekinja poslovanje z Rusijo in Belorusijo. Velikanski koncern Procter & Gamble, pod okrilje katerega spadajo blagovne znamke Gillette, Pampers, Oral B, Ariel, Always, Tampax, Olay in številne druge, je prenehal z vlaganjem v Rusijo pa tudi z oglaševanjem, hkrati pa napoveduje 'bistveno zmanjšanje' poslovnih aktivnosti. Znana kozmetična družba Esteé Lauder je prekinila vse dobave v Rusijo in napovedala, da bodo njeni zaposleni v Rusiji še naprej prejemali plače. Nadaljevanje sledi...
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.