Slovenska družinska podjetja se vse bolj profesionalizirajo

S serijo vsakoletnih predstavitev 10 družinskih zgodb v EY Slovenija že od leta 2014 podpirajo in krepijo slovenska družinska podjetja.
Fotografija: Družinsko podjetje Roltek. Foto: Jani Ugrin
Odpri galerijo
Družinsko podjetje Roltek. Foto: Jani Ugrin

V družinskem podjetju je razumevanje načina delovanja družine enako pomembno kot razumevanje poslovnih procesov, predvsem ko podjetja prehajajo v profesionalno korporativno upravljanje. To ugotavljajo v EY Slovenija, ki letos predstavljajo že osmo knjigo Družinsko podjetništvo Slovenije 2021 z 10 novimi zgodbami slovenskih družinskih podjetij.

S serijo vsakoletnih predstavitev 10 družinskih zgodb v EY Slovenija že od leta 2014 podpirajo in krepijo slovenska družinska podjetja. Ta se v zadnjih letih veliko ukvarjajo z vprašanjem profesionalizacije svojih organizacij.

Kompetence, s katerimi lahko slovenska družinska podjetja napredujejo

»Pri družinskih podjetjih se vse bolj pojavljajo vprašanja, kdaj in kako razmišljati o prehodu z bolj vitkih in družinsko organiziranih podjetij na bolj kompleksne sisteme. V nedavni raziskavi ameriškega inštituta Family Firm Institute so preverjali nabor kompetenc lastnikov in bodočih lastnikov ter vodij. Ta presegajo področja poslovanja. V veliki meri se namreč ozirajo k družinski dinamiki, osebnemu razvoju posameznika ter razumevanju časa in prostora, v katerem živimo. Te kompetence lahko predstavljajo naslednji korak pri razmisleku o tem, kako lahko tudi slovenska družinska podjetja napredujejo v smeri razvoja družine in organizacije,« pravi Mojca Emeršič, vodja družinskega podjetništva EY Slovenija, ki je vodila tudi letošnjo izdajo knjige slovenskega družinskega podjetništva.

image_alt
Stokrat zavrnjena, danes ima 34 milijard evrov vredno podjetje

Enotni imenovalec 10 podjetniških zgodb: vztrajnost

»Podatki, ki jih je objavil Statistični urad Republike Slovenije, kažejo, da se slovensko gospodarstvo precej uspešno spopada s krizo. V letu 2020 se je BDP sicer zmanjšal, a le za 4,2 odstotka v primerjavi z letom prej, podatki za drugo četrtletje leta 2021 pa kažejo pozitiven trend na področjih porabe gospodinjstev, uvoza in izvoza, investicij in zaposlenosti. Ne glede na vse izzive, s katerimi se srečujejo družinska podjetja, pa je vsem skupno eno; vztrajnost. Veseli nas, da v našo zbirko dodajamo 10 novih odličnih družinskih poslovnih praks, ki nas vedno znova navdušijo in pustijo poseben pečat,« pa je izdajo nove knjige pospremil Janez Uranič, direktor EY Slovenija.

Zgodbe so v angleški in slovenski različici dostopne tudi na spletni strani. Ob podpori SPIRIT Slovenija, javne agencije, je več kot 70 kompletov knjig iz preteklih let dostopnih tudi v slovenskih knjižnicah, s čimer zbirka postaja del slovenske nacionalne identitete. SPIRIT od leta 2016 naprej aktivno podpira ter delno tudi sofinancira izdajo knjige in promovira slovenska družinska podjetja tako v Sloveniji kot v tujini prek slovenskih poslovnih klubov in slovenskih veleposlaništev.

10 zgodb slovenskega družinskega podjetništva 2021:

Frigotransport Pišek&Hsf: Prvak med prevozniki agroživilstva in farmacije

Podjetje Frigotransport Pišek&Hsf piše svojo zgodbo o uspehu na Lopati pri Celju. Peter Pišek, direktor in lastnik podjetja, je kupil prvi rabljeni tovornjak pri svojih 19 letih, danes pa skupaj s štirimi sinovi vodi eno najhitreje rastočih prevozniških podjetij. Skupina Pišek letno ustvari približno 12 milijonov evrov prihodkov, od tega 70 odstotkov na tujih trgih. Glavni panogi podjetja sta logistika in prevozništvo, pri čemer so specializirani za agroživilstvo in farmacijo, ukvarjajo pa se tudi z gostinstvom. Konkurenčna prednost podjetja so hlajeni skladiščni prostori na Nizozemskem in v Nemčiji ter logistični center na Lopati pri Celju, ki se razprostira na 10.000 kvadratnih metrih.

image_alt
Ko Avstrijec ne more potovati, v starih oblačilih preureja hišo

Jagros: S kmečko pametjo in trdim delom do dolgoročnega uspeha

Začetki trgovin Jager segajo v leto 1989, ko sta Franc in Marija Jager v Tržišču v Rogaški Slatini odprla prvo trgovino. V 30 letih delovanja je iz majhnega podjetja zraslo veliko slovensko družinsko trgovsko podjetje Jagros d.o.o., poznano kot Trgovine Jager, ki ima danes v lasti že 42 poslovalnic. Lani so ustvarili skoraj 167,6 milijona evrov prihodkov, od tega več kot 12 milijonov evrov čistega dobička. Rast njihovega prometa je stabilna. Danes podjetje vodijo trije bratje, Aleš, Boštjan in Miha Jager, v podjetju pa so že aktivni tudi predstavniki tretje generacije.

Kuzma: Vsak izdelek je mojstrovina zase

Kranjsko podjetje Kuzma že 40 let orje ledino na področju izdelave vrhunskih gramofonov in gramofonskih ročic. Vsak njihov izdelek je mojstrovina. S kakovostjo so si med kupci prislužili sloves enega najboljših podjetij na svetu na področju vrhunskih avdio izdelkov. O tem pričajo številne nagrade najbolj priznanih avdiofilskih revij pa tudi cene njihovih gramofonov, za katere je treba odšteti od nekaj tisoč pa tudi do več deset tisoč evrov.

Družinsko podjetje Tinex. Foto: Jani Ugrin
Družinsko podjetje Tinex. Foto: Jani Ugrin

Perger 1757: Družina je njihov krog moči

Nekoč je narodno izročilo velevalo, da mora fant svoji dragi podariti lectovo srce. Takrat še ni bilo mobilnih telefonov, zato je moralo imeti sladko srce tudi ljubezensko sporočilo in ogledalce, da se je draga lahko pogledala vanj, pravi Hrabroslav Perger iz družinskega podjetja Perger 1757, ki se v Slovenj Gradcu ukvarja s tradicionalno obrtjo lectarstva, medičarstva in svečarstva. Obrti se je pred 250 leti lotil njihov praprapraded, danes pa je v podjetju deluje že deveta generacija.

Skupina PODKRIŽNIK: Arhitekti inteligentnih pogonskih rešitev

Uspešna zgodba družinskega podjetja Podkrižnik se je začela odvijati v Ljubnem ob Savinji. V dobrih treh desetletjih poslovanja so postali eno vodilnih podjetij na področju specialne pogonske tehnike v Evropski uniji. Skupina Podkrižnik je imela lani 42 milijonov evrov prihodkov, od tega 3,4 milijona evrov dobička. Njihova filozofija je preprosta. »Imamo ambiciozne ljudi, izjemno voljo, vrhunsko znanje, najsodobnejšo tehnologijo in moč, da dosežemo tudi nemogoče,« pravi ustanovitelj družbe Iztok Podkrižnik.

ROLTEK: Trendsetter na področju senčil

Roletarstvo teče po žilah dveh generacij družine Kosec, ki skupaj gradita uspešno zgodbo podjetja ROLTEK, vodilnega proizvajalca senčil z lastno proizvodnjo v Sloveniji. S konstantnim razvojem skrbijo za okolje in delajo za boljši jutri. Danes s približno 100 zaposlenimi sledijo svoji viziji, da ugodijo željam najbolj zahtevnih kupcev ter trajnostno in družbeno odgovorno nastopajo tako doma kot v tujini. Podjetje ROLTEK je v lanskem letu doseglo 10,8 milijona evrov prometa in tako za 20 odstotkov izboljšalo rezultate iz prejšnjega leta.

Perger. Foto: Jani Ugrin
Perger. Foto: Jani Ugrin

Scan: Prodajalci in serviserji najboljše vrhunske opreme

Podjetje Scan, ki deluje v Preddvoru pri Kranju, se že 31 let ukvarja s prodajo in servisiranjem elektronskih mikroskopov in druge laboratorijske opreme v državah nekdanje Jugoslavije. Ponujajo in zastopajo svetovno znane proizvajalce laboratorijske opreme. Družinsko podjetje, ki trenutno šteje devet zaposlenih, ima letno dobrih 1,7 milijona evrov prihodkov. Scan je leta 1990 ustanovil Slavko Žižek, zdaj pa je v podjetju že aktivna tudi druga generacija družine Žižek. Vrednote, kot so integriteta, odgovornost in poštenost, so pri njih zapisane z velikimi črkami.

Tinex: Vodenje družinskega podjetja so zaupali sodelavcu

Le redkokatero družinsko podjetje se lahko pohvali, da ima funkcijo poslovodenja tako ločeno od lastništva, da na vodilnih položajih ni prav nobenega družinskega člana ali sorodnika. Med njimi je šenčursko podjetje Tinex, ki je v treh desetletjih zraslo v uspešno srednje veliko podjetje za prodajo, ki svoje poslovanje dopolnjuje tudi s proizvodno dejavnostjo. Največ zaslug za to ima danes pokojni ustanovitelj podjetja Štefan Čebašek, ki je svojo karierno pot začel kot majhen trgovec z gradbenim materialom. Danes Tinex zaposluje že 70 ljudi in se po višini letnih prihodkov bliža mejniku 20 milijonov evrov. Tradicijo podjetja nadaljujeta žena Marija Čebašek in hči Andreja Jeraj ter direktor Uroš Frantar.

image_alt
Zmagovalci in poraženci v času inflacije

Uniforest: Odločni koraki po poti trajnosti

Uniforest je svetovno znan kot inovativen proizvajalec visokokakovostne gozdarske mehanizacije, ki na prvo mesto postavlja varnost, enostavno uporabo, edinstven dizajn in okoljsko odgovornost. Blagovna znamka Uniforest je zaščitena v skoraj 40 državah po vsem svetu, imajo tudi 22 veljavnih patentov, na odobritev pa čakajo še štirje. Največjo dodatno vrednost podjetja vidijo v svojih zaposlenih in njihovem znanju.

ZELINKA: Računalnike so pripeljali v naše pisarne in domove

Podjetje ZELINKA & sinovi se ukvarjajo s prodajo in integracijo računalniške opreme v Sloveniji in tujini. Že skoraj 30 let so uvoznik in partner vodilnih proizvajalcev računalniške strojne in programske opreme. Družinsko podjetje je leta 1988 ustanovil Martin Zelinka in ga uspešno vodil do upokojitve leta 2012. Njegovo delo uspešno nadaljuje naslednja generacija; sinova Jurij in Luka ter vnuk Leo. ZELINKA & sinovi vsako leto prejmejo bonitetno oceno AAA, ki jo ima v Sloveniji le 1,75 odstotka podjetij.

Družinsko podjetništvo. Foto: Jani Ugrin
Družinsko podjetništvo. Foto: Jani Ugrin

Junijska nagrada za najboljše družinsko podjetje podjetju Intra lighting

V EY Slovenija se že vrsto let aktivno ukvarjajo z družinskim podjetništvom. Med drugim na zemljevid postavljajo dobre zgodbe in zglede slovenskih družinskih podjetij. Letos so že šestič zapored podelili EY nagrado odličnosti za družinsko podjetje, ki ga je junija prejelo podjetje Intra lighting. Lani so nagrado podelili podjetju LOTRIČ Meroslovje, pred tem so jo prejeli Vivapen, Lumar IG, KLS Ljubno in Roto.

O EY Družinskem podjetništvu 

EY Slovenija ponuja številne storitve podpore družinskim podjetjem pri vprašanjih nasledstva v kontekstu organizacijskih, davčnih, pravnih in drugih vidikov, kot tudi pri drugih vidikih razvoja in (mednarodne) rasti. Storitve so ciljno usmerjene in prilagojene posameznem podjetju ter specifičnim zahtevam panoge, v kateri deluje, z namenom podpore številnim generacijam v podjetju. Z lokalnim programom povezujejo ter predstavljajo slovenska družinska podjetja in jih povezujejo tudi v globalnem kontekstu; na posebnih dogodkih, kot je EY nagrada odličnosti za družinska podjetja.

Več iz rubrike