Nemčija: Nike obtožen, da uničuje nove izdelke, ki jih kupci vrnejo
Novembra letos, ravno v dneh, ko je v Glasgowu potekala svetovna konferenca o podnebnih spremembah, je skupina nemških medijev objavila rezultate svoje raziskave, ki so pravzaprav huda obtožba korporacije Nike, velikega proizvajalca športne obutve. Radio-televizija NDR, tednik Die Zeit in raziskovalni startup medij Flip so poročali, da Nike sistematično uničuje svoje izdelke, ki jih kupci vračajo. Če je to res, ne gre le za moralno dilemo. V Nemčiji je to tudi nezakonito.
Novica, da veliki proizvajalci tekstila in obutve uničujejo svoje nove izdelke, ki so jim bili vrnjeni – ker ti niso ustrezali strankinemu okusu, niso bili pravih dimenzij ipd. – do pred nekaj leti verjetno ne bi bila škandalozna, prav tako ne bi povzročila večjega javnega neodobravanja. Dolgo časa je bilo povsem razumljivo, da ima lastnik v kapitalistični družbi absolutno pravico odločati, kaj bo naredil s svojim premoženjem. Danes ni več tako, vsaj ne v Nemčiji, kjer velja od junija 2012 Zakon o krožnem gospodarstvu (Kreislaufwirtschaftsgesetz). Ta zakon ne predpisuje le recikliranja in drugih postopkov ravnanja z odpadki, temveč tudi obveznost »poskrbeti za uporabno blago«. To na kratko pomeni, da proizvajalci izdelkov, ki so (kot) novi, to blago ne smejo zavreči, saj je bil zakon med drugim sprejet tudi zato, da bi se čim bolj izognili kopičenju odpadkov. Skrb za blago zahteva ohranjanje uporabnosti izdelkov, njihovo odlaganje pa zakonodajalec dopušča le v skrajni sili po tem, ko so izčrpane ostale možnosti.
NDR, Zeit in Flip so sporočili, da korporacija Nike uničuje svoje dejansko nove izdelke pod krinko programa recikliranja, s katerim se želi izkazati kot posebej okolju prijazna. Obutev, ki so jo stranke vrnile po pošti, naj bi bila poslana v obrat za recikliranje v belgijskem mestu Herenthout. Tam jih stroj razreže na majhne koščke in iz njih na primer izdela surovino za podlago športnih igrišč.
Novinarji omenjenih medijev so do teh ugotovitev prišli po tem, ko so v športne copate namestili napravo, ki je oddajala GPS signal. Vzeli so stare superge od komičarke Carolin Kebekus, vanje namestili oddajnik in jih odnesli v trgovino Nike v Hamburgu. Superge so pustili v škatli z nadpisom »Recikliraj svoje stare čevlje«. Novinarji so pri tem želeli izvedeti, kaj se v resnici dogaja s športnimi copati, tipom izdelka, ki je simbol hitro spreminjajoče se mode potrošniške družbe in ima velik vpliv na okolje. Modna industrija namreč ustvari več ogljikovega dioksida kot ves zračni in pomorski promet na svetu.
Superge Carolin Kebekus so končale v stroju tovarne belgijskega Herenthouta. Recikliranje starih, dotrajanih superg ne bi predstavljalo težav, če novinarji ne bi odkrili, da se na istem mestu 'reciklirajo' tako rekoč novi čevlji. Par športnih copat so kupili neposredno prek spletne strani korporacije Nike in tudi vanje namestili GPS oddajnik. Po nakupu so jih vrnili, do česar je upravičena vsaka stranka. Te copate so prav tako končale v obratu za recikliranje odpadkov v Herenthoutu. V sklopu raziskovalnega projekta Sneakerjagd (»Lov na superge«) so GPS oddajnike doslej postavili v čevlje ducata znanih nemških osebnosti, da bi ugotovili, kaj zares počnejo proizvajalci, trgovci, pa tudi nevladne organizacije, ki zbirajo stara, a uporabna oblačila in obutev.
Rezultati raziskave so le potrdili bojazen nevladnih organizacij, kot je Greenpeace, da proizvajalci del (skoraj) novega blaga uničijo, da bi prihranili pri stroških skladiščenja in ker se jim ga menda ne splača prodajati s popustom. Ob izsledkih raziskave nemških novinarjev je bil Noel Kinder, vodja trajnostnega razvoja pri korporaciji Nike, presenečen. Na podnebni konferenci v Glasgowu je izjavil, da »seveda to ni del tega, kar poskušamo narediti«, je sporočila nemška javna radiotelevizija ARD. V podjetju Nike so pozneje potrdili, da je vrnjeno blago z vidnimi znaki uporabe možno poslati v recikliranje, vendar zanikajo, da se brezhibno blago na ta način uniči. Slednje se vrača na police trgovin.
Kupci v Nemčiji letno po pošti vrnejo skoraj pol milijarde izdelkov
Študija Univerze v Bambergu, objavljena leta 2019, prikazuje, da so športni copati in drugi modni izdelki le del širšega problema. Ocenjujejo, da so v Nemčiji kupci proizvajalcem in trgovcem leta 2018 po pošti vrnili približno 487 milijonov izdelkov. Velika večina jih je bila znova ponujena v prodajo, okoli 19 milijonov pa jih je končalo kot odpad. Od tega je bilo vsaj 7,5 milijona izdelkov uporabnih; veliko oblačil in obutve, električnih aparatov, pohištva in drugih izdelkov za hišo, vrt, rekreacijo... Maloprodajna cena velike večine teh izdelkov je bila nižja od 15 evrov. Pošiljanje enega takega izdelka v odpad je ob koncu zadnjega desetletja v Nemčiji stalo le okoli 85 centov. Tudi za majhne trgovce je to veliko ceneje, kot da jih 'oživijo', so zaključili raziskovalci z univerze Bamberg.
Več iz rubrike
Joc Pečečnik prijatelju Franciju Pliberšku v spomin
Gradnja skupnosti je bila Francijevo poslanstvo. Verjel je v sodelovanje, izmenjavo idej, znanost in napredek.
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese