Apokaliptičen čas za potniške letalske družbe

Mnoga podjetja, ki delujejo v letalski industriji, krize niso preživela ali pa morajo v boleč proces prestrukturiranja.
Fotografija: Foto: Phil Noble / Reuters
Odpri galerijo
Foto: Phil Noble / Reuters

Od ponedeljka, 8. novembra, dalje ZDA dovoljujejo prihod cepljenim osebam iz 33 držav, za katere so bile te v preteklem letu in pol zaprte zaradi pandemije covida-19. To je odlična novica za številne letalske družbe. Kljub temu mnoga podjetja, ki delujejo v tej panogi, krize niso preživela ali pa morajo v boleč proces prestrukturiranja, da ne bi šla v stečaj.

V zadnjih 20 mesecih, od marca 2020 do oktobra letos, je več kot 20 letalskih družb bodisi razglasilo, da ne morejo plačati svojih obveznosti, bodisi so prenehale z delom ali pa so popolnoma likvidirane. Eden izmed prvih je bil Flybe s sedežem v Exeterju v Angliji, ki je bil do leta 2019 največji evropski regionalni letalski prevoznik in je imel v svoji floti 80 letal. Nekaj ​​časa je imel Flybe več kot polovični delež vseh letov znotraj Združenega kraljestva izven Londona. V začetku marca 2020 je Flybe prenehal delovati, po tem ko mu britanska vlada ni dala pričakovane finančne injekcije v višini 117 milijonov evrov.

image_alt
Kitajska brez usmiljenja nad tehnološke velikane

V začetku aprila je Trans States Airlines, prav tako regionalni prevoznik s sedežem v Bridgetonu v Missouriju, ZDA, prenehal s poslovanjem. Ob zaprtju je letel s 45 letali za bolj znane blagovne znamke letalskih družb United Airlines in United Express. Nekaj ​​dni pozneje je holding Trans States sporočil, da zapira tudi svojo drugo regionalno letalsko družbo Compass Airlines, ki je s svojimi letali American Airlines letela pod blagovno znamko American Eagle in kot Delta Connection za Delta Air Lines. Sedež Compassa, ki je imel v lasti 56 letal, je bil na letališču Minneapolis-St Paul v Fort Snellingu v Minnesoti.

Avstralska letalska družba Virgin Australia Airlines s sedežem v South Bank v Queenslandu in s 63 letali v floti je aprila 2020 objavila, da je insolventna. Air Mauritius s sedežem v Port Louisu na Mauritiusu je (bil) nacionalna letalska družba Mauritiusa. Podjetje je imelo v lasti devet letal, ko je aprila lani prenehalo z delovanjem. Istega meseca je irski letalski prevoznik CityJet, ki ima sedež v Dublinu in 20 letal, objavil insolventnost.

Foto: Stringer / Reuters
Foto: Stringer / Reuters

Kolumbijska nacionalna letalska družba Avianca je druga najstarejša letalska družba s stalnim poslovanjem na svetu in 100-letno tradicijo. Ustanovljena je bila leta 1919 in je tako mlajša le od nizozemskega KLM. Lani je imela Avianca v lasti 93 letal, pred pandemijo pa je letela na 62 destinacij. V začetku oktobra je bilo objavljeno, da se bo Avianca združila s Chilean Sky Airline, pri čemer je cilj ustvariti veliko, a poceni letalsko družbo.

Pred tem je Avianca na newyorškem sodišču zaprosila za zaščito pred stečajem po 11. poglavju (Chapter 11), ki insolventnim podjetjem začasno omogoča nadaljevanje poslovanja in preživetje, če prestrukturirajo svoje obveznosti. Reorganizacija dolga in načrt odplačevanja, ki ga predloži družba, morata biti v interesu upnika. Če podjetje takšnega načrta ne naredi, ga lahko izdelajo upniki. Številne velike korporacije so tako preživele, a praviloma z bolečo reorganizacijo, odpuščanjem zaposlenih, strogimi ukrepi za znižanje stroškov itd.

image_alt
Pipistrel: Okolju prijazna letala uspešno prestala testiranja

TAME, ekvadorski nacionalni letalski prevoznik, je bil likvidiran maja 2020, po 58 letih obstoja. Na koncu je imel v lasti sedem letal. Nekaj ​​dni pozneje, prav tako maja, je večji čilski letalski prevoznik LATAM razglasil insolventnost s skupnim dolgom, ki je znašal približno 15,6 milijard evrov. Takrat je imelo podjetje v lasti 127 letal, 25 letal pa je bilo naročenih. Evropski Sunexpress Deutschland, podjetje za prevoz potnikov v poletni sezoni, je s poslovanjem prenehal junija 2020. Potnike je večinoma prevažal na destinacije v Turčiji, na Kanarskih otokih in v bližini Rdečega morja. Podjetje s sedežem v Frankfurtu je imelo na koncu v lasti 20 letal, 13 pa je bilo naročenih.

Lanskega julija je postal danski Jet Time, ki ima sedež v Kastrupu, v lasti pa 11 letal, insolventen. Avgusta 2020 se je to zgodilo Virgin Atlantic (38 letal v floti in 19 naročenih), družbi s sedežem v angleškem Crowleyju. Oktobra lani je s trga izginila letalska družba Cathay Dragon iz kitajske posebne cone Hongkonga. V lasti je imela 48 letal, 32 pa je bilo naročenih. Lansko jesen je v resne finančne težave zašel tudi norveški letalski prevoznik Norwegian Air Shuttle.

image_alt
OMV: Letošnji dobiček je poskočil kot še nikoli

Letošnjo pomlad je propadla mehiška letalska družba Interjet s 25 letali. Pandemija covida-19 je pretresla tudi Philippine Airlines (PAL), Philippine National Airlines, ki je bil ustanovljen leta 1941. Je najstarejši letalski prevoznik v Aziji, ki od začetka poslovanja deluje pod istim imenom. To poletje je imel v floti 58 letal. Septembra 2021 je PAL pred sodiščem v ZDA razglasil insolventnost in začel z reorganizacijo. Sredi oktobra je s trga izginila tudi letalska znamka Alitalia, podjetje, ki je bilo desetletja italijanska nacionalna letalska družba in hkrati največja v državi. V začetku tega leta je imela 84 letal.

Več iz rubrike