Kitajska: Lahko ponudite, česar lokalci ne morejo?

Pred začetkom poslovnih pogajanj s Kitajci se je treba sprehoditi po ulicah kitajskih mest in si ogledati, kaj počnejo ljudje, kaj kupujejo, kako zapravljajo denar. Nato je enako pomembno prebrati govor kitajskega partijskega in državnega vodje Xi Jinpinga, ki natančno napoveduje, kakšna bo Kitajska čez pet, deset in petdeset let. Iz tega se lahko veliko naučite o prednostnih nalogah in nato še o možnostih za sklenitev posla.
Fotografija: Reuters
Odpri galerijo
Reuters

Tudi potem se ni treba prehitro odločati. Res je, starih pralnih strojev ni več smiselno ponujati Kitajski, ki jih izdeluje v nekaj sto svojih tovarnah; če pa bi ta stroj lahko pral sladki krompir ali zelenjavo, bi se o tem že bilo mogoče pogovarjati.
Alice Chan pravi, da se mora podjetje, ki želi poslovati na Kitajskem vprašati, kaj je njegova prednost v primerjavi s kitajskimi podjetji in kaj lahko ponudi kitajskim kupcem. Kot nekdanja projektna menedžerka za relokacijo podjetij – ukvarjala se je s podjetji Fortune 100, največjimi stotimi podjetji v ZDA – ima deset let izkušenj s preselitvijo podjetij in njihovih zaposlenih v Azijo.

Chanova, ki je študirala na Finskem, se je iz rodnega Hongkonga na Kitajsko preselila pred desetimi leti. Spominja se, da se je v zgolj dekadi veliko spremenilo: »Nekoč so kitajski potrošniki plačevali visoke cene za evropske izdelke in storitve, bile so eksotične in visokokakovostne, zdaj pa ima prednost domače gospodarstvo. Kitajski potrošniki tako kupujejo boljše domače izdelke, ki so tudi cenejši. Temu botruje tudi uvozni davek, ki tuje produkte podraži.« Na vprašanje, kaj je največja ovira za evropska podjetja, ki želijo obrat odpreti na Kitajskem, pa odgovarja, da to niso več birokracija, regulativa in zakonodaja, »saj je to zlahka urediti s pravimi strokovnjaki, ampak kako pridobiti delež na trgu, ki je prepreden z lokalnimi ponudniki«.

Reuters
Reuters

 

Kako odpreti podjetje na Kitajskem?

Ko boste vedeli, kakšno vrsto storitve ali izdelka želite ponuditi, morate svoje novo podjetje registrirati pri kitajski vladi. Izbirati je mogoče med različnimi poslovnimi subjekti, a tujci najpogosteje izberejo tuje predstavništvo, skupno podjetje ali podjetje, ki je v celoti v tuji lasti (WFOE – Wholly Foreign-Owned Enterprise). Ali pa podjetje preprosto registrirajo v Hongkongu. Vsaka opcija ima prednosti in slabosti. Za odprtje skupnega podjetja potrebujete kitajskega poslovnega partnerja, vendar nekateri strokovnjaki opozarjajo, da lahko Kitajci, ki znajo krmariti v svojem poslovnem svetu, na koncu prevzamejo podjetje. Lažje je pri ustanovitvi tujega predstavništva, saj so stroški ustanovitve nizki. Vam pa to ne dovoljuje neposredno sodelovati v pridobitnih dejavnostih, saj je namen predstavništva zgolj predstavljanje tuje družbe na Kitajskem.

Reuters
Reuters


Daleč najbolj priljubljena vrsta poslovnega podjetja med tujci je WFOE, ki predstavljajo skoraj dve tretjini tujih naložb. Lastnikom podjetij daje največ svobode; dobiček lahko prenesejo v tujino, lahko kotira na kitajski in tujih borzah. Žal pa je ustanovitev WFOE tudi najbolj zapletena, saj se predpisi regijsko razlikujejo. Pristojni organi bodo morali odobriti mnoštvo dokumentov, predložiti je treba tudi dokazilo o minimalnem kapitalu na kitajskem bančnem računu – ta znesek se lahko močno razlikuje glede na vrsto podjetja in lokacijo. Organizacija Path to China, ki tujcem pomaga pri ustanavljanju podjetij na Kitajskem, na svoji spletni strani poudarja, da od leta 2016 tujim vlagateljem, ki na Kitajskem ustanovijo svetovalno podjetje, podjetje za trgovanje, prodajo na drobno ali informacijsko tehnologijo, ni treba vplačati kapitala. Za gospodarske panoge, kot sta tudi bančništvo in posredovanje, pa je še vedno potreben minimalni delniški kapital.


Pogoje za tuje naložbe določa Katalog tujih neposrednih investicij za Kitajsko, ki razvršča različne industrijske sektorje med tiste, ki jih kitajska politika spodbuja, omejuje ali prepoveduje. Katalog vsakih nekaj let izdaja kitajsko ministrstvo za trgovino (MOFCOM).

PKZ - partner projekta

Reuters
Reuters

Več iz rubrike

Tveganj v mednarodnem poslovanju bo čedalje več

Slovensko gospodarstvo je kljub majhnosti v dobri formi. Je zdravo, živahno ter po letih finančne in ekonomske krize stabilno. Kako se ti trendi kažejo v poslu? S kakšnimi tveganji se spopada gospoda…

Poslovna konferenca: Tveganja in priložnosti za slovensko zunanje gospodarstvo

Vsako podjetje se srečuje s tveganji, toda v njih so tudi priložnosti. Rdeča nit oktobrske konference z naslovom Tveganja in priložnosti za slovensko zunanje gospodarstvo bo pogled na tveganja z razl…

Črna laboda Bin Laden in Trump

Za gospodarstvo predstavljajo največje tveganje črni labodi – nepredvidljivi dogodki, ki prinesejo ekstremne posledice ter katerega vzroke lahko razložimo šele po njegovem nastopu.

Kateri tuji trgi so (bili) največji izziv?

Pri širjenju v tujino podjetja upoštevajo različne kazalnike, ki se nagnejo v prid naložbi v tujini. Vsak tuj trg ima svoje specifike – na nekatere je lažje priti, na druge težje, prav tako so podvrž…