Uber na borzi
Ameriško podjetje Uber, ki upravlja z istoimensko spletno platformo za posredovanje prevozov, danes prihaja na newyorške borze.
Odpri galerijo
Izhodiščna cena za delnico bo 45 dolarjev (40 evrov). V četrtek so v prvi javni ponudbi delnic po tej ceni prodali 180 milijonov delnic in s tem zbrali 8,1 milijarde dolarjev.
Cena 45 dolarjev na delnico vrednost tega startupa po navedbah Bloomberga postavlja pri 75,5 milijarde dolarjev. Mnogi analitiki so napovedovali, da bo Uber ob vstopu na borzo želel preseči sto milijard dolarjev tržne vrednosti, a je družba sprejela skromnejši načrt. Po mnenju analitikov Uber ni želel ponoviti napake svojega manjšega tekmeca Lyfta, ki je ob prihodu na borzo za svojo delnico iztržil 72 dolarjev, a se je tečaj kmalu obrnil navzdol.
Tveganje za Uber po navedbah francoske tiskovne agencije AFP predstavljajo številni očitki proti njegovemu poslovnemu modelu, zaradi katerega se je družba že večkrat soočila s protesti voznikov. Tudi v sredo so Uberjevi vozniki v več svetovnih državah izvedli krajšo stavko zaradi izkoriščanja, nizkih plač in slabih delovnih pogojev.
Uberjevi in tudi Lyftovi vozniki so opredeljeni kot pogodbeniki, zaradi česar podjetjema, ki jima pobirata velik del zaslužka, ni treba plačevati davkov, zdravstvenih prispevkov in prispevkov za druge ugodnosti, kot je minimalna plača.
Številne proteste so doslej izvedli tudi taksisti, ki Uberju očitajo nepošteno konkurenco. Enega najnovejših postopkov predstavlja skupinska tožba, ki jo je proti Uberju vložilo več tisoč avstralskih taksistov.
Uber je lani sicer posloval uspešno, a so bili ugodni rezultati predvsem posledica enkratnih prihodkov iz začetka leta. V poslovnem letu 2018 je v primerjavi z letom prej povečal prihodke za 42 odstotkov na 11,3 milijarde dolarjev in ustvaril skoraj eno milijardo dolarjev čistega dobička. Vendar pa je ta posledica enkratnih prihodkov od prodaje delov mednarodnega poslovanja v prvem četrtletju 2018, ki so zaslužni za četrtletni dobiček v višini 3,75 milijarde dolarjev.
V preostalih četrtletjih lanskega poslovnega leta je Uber beležil le izgube: dvakrat po približno 890 milijonov dolarjev in enkrat skoraj milijardo dolarjev. V celem letu 2018 je izguba pred obrestmi, davki in amortizacijo znašala 1,85 milijarde dolarjev.
Podjetje Uber se ukvarja tudi z dostavo hrane, posredovanjem pri najemu tovornih vozil in izposojo električnih koles. Vodstvo načrtuje, da bi v svojo aplikacijo združili vse razpoložljive oblike mobilnosti. Skupaj ima Uber pri vseh svojih storitvah 91 milijonov aktivnih uporabnikov.
Uber je v zadnjih desetih letih privlačil vlagatelje z agresivno globalno rastjo. Hkrati se je sicer podjetje soočalo s številnimi konflikti z oblastmi in vozniki taksijev. Soustanovitelj in prvi mož družbe Travis Kalanick je moral po vrsti afer odstopiti, njegov naslednik Dara Khosrowshahi pa je v družbo prinesel stabilnost in poskuša dati Uberju prijaznejšo podobo.
Cena 45 dolarjev na delnico vrednost tega startupa po navedbah Bloomberga postavlja pri 75,5 milijarde dolarjev. Mnogi analitiki so napovedovali, da bo Uber ob vstopu na borzo želel preseči sto milijard dolarjev tržne vrednosti, a je družba sprejela skromnejši načrt. Po mnenju analitikov Uber ni želel ponoviti napake svojega manjšega tekmeca Lyfta, ki je ob prihodu na borzo za svojo delnico iztržil 72 dolarjev, a se je tečaj kmalu obrnil navzdol.
Tveganje za Uber po navedbah francoske tiskovne agencije AFP predstavljajo številni očitki proti njegovemu poslovnemu modelu, zaradi katerega se je družba že večkrat soočila s protesti voznikov. Tudi v sredo so Uberjevi vozniki v več svetovnih državah izvedli krajšo stavko zaradi izkoriščanja, nizkih plač in slabih delovnih pogojev.
Težave na Uberju
Uberjevi in tudi Lyftovi vozniki so opredeljeni kot pogodbeniki, zaradi česar podjetjema, ki jima pobirata velik del zaslužka, ni treba plačevati davkov, zdravstvenih prispevkov in prispevkov za druge ugodnosti, kot je minimalna plača.
Številne proteste so doslej izvedli tudi taksisti, ki Uberju očitajo nepošteno konkurenco. Enega najnovejših postopkov predstavlja skupinska tožba, ki jo je proti Uberju vložilo več tisoč avstralskih taksistov.
Uber je lani sicer posloval uspešno, a so bili ugodni rezultati predvsem posledica enkratnih prihodkov iz začetka leta. V poslovnem letu 2018 je v primerjavi z letom prej povečal prihodke za 42 odstotkov na 11,3 milijarde dolarjev in ustvaril skoraj eno milijardo dolarjev čistega dobička. Vendar pa je ta posledica enkratnih prihodkov od prodaje delov mednarodnega poslovanja v prvem četrtletju 2018, ki so zaslužni za četrtletni dobiček v višini 3,75 milijarde dolarjev.
V preostalih četrtletjih lanskega poslovnega leta je Uber beležil le izgube: dvakrat po približno 890 milijonov dolarjev in enkrat skoraj milijardo dolarjev. V celem letu 2018 je izguba pred obrestmi, davki in amortizacijo znašala 1,85 milijarde dolarjev.
Podjetje Uber se ukvarja tudi z dostavo hrane, posredovanjem pri najemu tovornih vozil in izposojo električnih koles. Vodstvo načrtuje, da bi v svojo aplikacijo združili vse razpoložljive oblike mobilnosti. Skupaj ima Uber pri vseh svojih storitvah 91 milijonov aktivnih uporabnikov.
Uber je v zadnjih desetih letih privlačil vlagatelje z agresivno globalno rastjo. Hkrati se je sicer podjetje soočalo s številnimi konflikti z oblastmi in vozniki taksijev. Soustanovitelj in prvi mož družbe Travis Kalanick je moral po vrsti afer odstopiti, njegov naslednik Dara Khosrowshahi pa je v družbo prinesel stabilnost in poskuša dati Uberju prijaznejšo podobo.
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.