Pogovor s Primožem Bešterjem, izvršnim direktorjem Kolektorja, o svetovni avtomobilski industriji
Kolektor (ki ima skupnega lastnika s časopisom Delo, op. a.) je pred kratkim postal lastnik nemškega podjetja Conttek GmbH in z njim na Češkem Tesla Jihlava s.r.o., ki veljata za svetovna proizvajalca na področju preciznega štancanja, brizganja, obrizgavanja in montaže zahtevnih hibridnih izdelkov za avtomobilsko industrijo. Kaj s tem pridobiva vaše podjetje?
Dodajamo produktni in tehnološki portfelj, s katerim lahko kompetentno sodelujemo z našimi kupci. Ti ne iščejo predstavitev kaj bomo imeli čez deset let, ampak današnje rešitve v portfelju in referenčnost. Če tega nimaš, preprosto ne moreš biti del najzahtevnejših projektov, kajti kupec danes potrebuje 'State of the art' tehnologije za projekte prihodnosti. Zavedati se moramo, da bo vse, kar delamo danes, na trgu šele leta 2020 in o tem se pogovarjamo z našimi kupci. Mislim, da le malo ljudi razume kako dolgi so cikli v avtomobilski industriji. Najzahtevnejši so prav projekti za elektrifikacijo in avtonomno vožnjo. Skupaj z podjetjema v nemškem Pforzheimu in češki Jihlavi je Kolektor postal pomemben igralec na hibridnih komponentah.
Kaj se bo torej v avtomobilizmu dogajalo leta 2020 ali 2030?
Za leto 2020 je že vse jasno, vprašanje je, kaj se bo dogajalo leta 2030. Ključni trendi pa so zagotovo elektrifikacija, povezljivost in avtonomna vožnja in ti trendi bodo privedli do velikih pretresov v avtomobilski industriji. Spremenil pa se bo tudi pogled na mobilnost. Avtonomnost vožnje bo omogočila souporabo avtomobilov in ekonomijo delitve, ne bo šlo le za to, da nam bo luštno, ker nam med vožnjo ne bo treba vrteti volana. Današnji avto je čustveni proizvod, uporabljan le štiri odstotke časa, ves ostali čas pa stoji na parkirišču in zaseda prostor. V prihodnosti bo uporaba avtomobila veliko učinkovitejša.
Velik trend je tudi povezljivost doma in avtomobila, tako kot smo ljudje že danes s pomočjo prenosnih telefonov nenehno povezani s prijatelji in svetom. Danes je avto narejen za vse namene, z njim nakupujemo, gremo na morje in se vozimo po mestu, z razvojem poslovnih modelov in avtonomno vožnjo, elektrifikacijo ter povezljivostjo pa se bo trg segmentiral in vedno več bo storitev, ki bodo pokrivale specializirane potrebe po mobilnosti. Avto ne bo več proizvod, ampak tudi storitev, to bo zelo velika sprememba. (Pokaže na prenosni telefon na mizi) Ne bo več le proizvod, dobili ga bomo kot storitev. To bo pretreslo avtomobilsko industrijo, hkrati pa bo omogočilo tudi izjemne priložnosti.
Bo Nemčija ostala pri vrhu avtomobilske industrije ali pa se ji bodo tekmice, denimo Kitajska in ZDA, približale še bolj kot danes?
Nemčija je zagotovo v dobri štartni poziciji, a to ni več nacionalna tekma, je tekma korporacij. Dogaja se velika preobrazba podjetij. Če si pogledamo samo dobaviteljsko verigo, se tudi podjetja kot sta Bosch ali Continental iz elektromehanskih družb spreminjajo v družbe katerih poslovni model temelji na programski opremi na bazi umetne inteligence in elektromehanskih znanjih preteklosti. Vsi imajo vizijo novega poslovnega modela. Velika večina jih bo globoko vertikalno integrirana, kar pomeni, da bodo ključne sestavne dele izdelovali sami. Tako danes deluje že Apple.
Kje je pri tem Kolektor, kako sodelujete pri najnovejših trendih?
V dobaviteljski verigi je Kolektor prisoten pri vseh teh trendih. Osredotočamo se predvsem na komponente ter sisteme, ki so del elektrifikacije in avtonomne vožnje, saj sta to dolgoročna trenda in priložnost za številne nove projekte. Tu iščemo funkcijske ali tehnološke niše, kjer lahko ustvarimo neke vrste vertikalno integracijo in jih zapiramo navzdol. Znotraj tega pa je dela več kot dovolj za vse, samo najti je treba prave stvari.
Koliko let pa še napovedujete motorju za notranje izgorevanje, ki je zaradi okoljevarstvenih očitkov vse bolj na tapeti? Vsaj pri dizelskem zdaj celo nekatere prestolnice nemške avtomobilske industrije razmišljajo o prepovedih dostopa.
Trenutno je vprašanje dizelskega motorja zelo aktualno, a razvojni proračuni velikih avtomobilistov tretjino razvojnih sredstev namenjajo elektrifikaciji in hibridizaciji, dve tretjini pa še vedno motorjem z notranjim izgorevanjem. To pomeni, da nihče ne verjame v hiter prehod, enostaven dokaz zato je povprečna starost avtomobilov, ki je v Evropi deset let. Avto je sredstvo, ki ga uporabljamo le nekaj odstotkov časa in lahko zato dolgo zavlačujemo z nakupom novega, to pomeni, da so cikli menjave tehnik dolgi.
Razvojni cikel od načrtovanja produkta do proizvodnje je v avtomobilski industriji tri, štiri leta in se zmanjšuje, a ne veliko. Na koncu bo odločil kupec, a trenutno ni rešitve, ki bi bila zelo poceni. Poleg tega ima avto z notranjim izgorevanjem praktično neomejen doseg, saj ga je mogoče napolniti z gorivom v nekaj minutah. Doseg električnega pa je zelo omejen. V najboljšem primeru pri Tesli z zelo varčno vožnjo dosežemo štiristo kilometrov preden se moramo ustaviti kar za nekaj časa, da ponovno napolnimo baterijo, seveda če uspemo najti električno polnilnico in si umazati roke na zaprašenem kablu. A je Tesla niša, morate biti zelo premožni, da si ga lahko privoščite. To ni mobilnost za vse, je mobilnost za izbrane.
Običajne ljudi zanima predvsem to, kdaj se bodo lahko usedli v električni avto in se odpeljali z njim.
Odgovor je preprost: baterija danes stane 10.000 evrov, motor z notranjim izgorevanjem pa 2500 evrov. Menim,da bo avtonomna vožnja prišla prej kot električni avto, saj temelji na procesorski zmogljivosti računalnika, ki se razvija eksponencialno, baterija pa zgolj linearno. Pri Kolektorju smo prepričani, da je prihodnost, ki bo elektrificirana in avtonomna, prinesla veliko rast vseh električnih aplikacij v avtomobilu. Kolektorjeva naloga je, da smo del te zgodbe in postanemo pomembni igralci v naših nišah. Smo na pravi poti.
Več iz rubrike
Joc Pečečnik prijatelju Franciju Pliberšku v spomin
Gradnja skupnosti je bila Francijevo poslanstvo. Verjel je v sodelovanje, izmenjavo idej, znanost in napredek.
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese