Krhka ekonomija glasbenih festivalov
Privabljajo množice turistov in domačinov, ustvarjajo dohodek in imajo edinstveno vlogo pri spodbujanju ustvarjalnosti. A koronavirus ogroža prihodnost ranljivega ekosistema glasbenih festivalov.
Odpri galerijo
Koncertna panoga je ob izbruhu koronavirusa prva ugasnila. Medtem ko čakamo, da glasbena scena spet polno zaživi, organizatorjem glasbenih dogodkov (glasbenikom in drugim v glasbeni industriji v živo) po vsem svetu trda prede. To bo velika gospodarska izguba. Šteli jo bomo v več sto milijonih evrov.
En tak primer je Fringe Festival v Edinburghu na Škotskem. Izvršna direktorica Shona McCarthy je za Euronews povedala, da gospodarski učinek na mesto znaša okoli 200 milijonov funtov (228,5 milijona evrov) na leto, letošnja preložitev pa je pustila »približno 1,5 milijona funtov (1,7 milijona evrov) primanjkljaja v našem proračunu«.
Belgijski časnik Brussels Times piše, da bodo izgube zaradi odpovedi glasbenih nastopov samo v letošnjem poletju v Belgiji presegle milijardo evrov.
Na sotočju Tolminke in Soče, kjer se poleti zvrsti množica festivalov, tudi po vsem svetu znana MetalDays in Punk Rock Holiday, je letos bolj ali manj mirno. To pomeni tudi znatne izgube v gospodarstvu, povezanem s festivali, ki k nam privabljajo goste z vsega sveta.
»Prihodek občine Tolmin oziroma države bo manjši za okoli 1,2 milijona prometa, ki ga med festivalom ustvari naših 12.000 obiskovalcev brez stroškov prenočitev. Vedeti moramo tudi, da so naši projekti tako obsežni in zahtevni, da marsikateremu od pogodbenih partnerjev pomeni sodelovanje z nami 80 ali celo 90 odstotkov prihodka celoletnega poslovanja,« poudari Nika Brunet.
Da bo letošnje poletje v Tolminu okrnjeno, pritrjujejo tudi na tamkajšnji občini, od koder so nam sporočili, da se bodo potrudili z manjšimi dogodki, prav tako bo letos potekal festival Sajeta. Kolikšen bo izpad dohodkov v občini, še ne vedo natančno, so pa dejali, da se v času festivalov »poveča poraba v trgovinah, restavracijah, športnih agencijah in podobnih servisnih storitvah, tudi prenočitev je več, saj se del obiskovalcev raje odloči za to kot za šotorjenje na prireditvenem prostoru. Tolminska ima v času festivala zagotovo povečan promet v storitvenem sektorju.«
Povedali so nam tudi, da so organizatorji festivala Punk Rock Holiday lani prijavili 18.880 obiskovalcev in plačali 10 tisoč evrov festivalske takse (gre za seštevek obiskovalcev po posameznih dnevih trajanja festivala), pri MetalDays pa so poravnali najvišjo mogočo festivalsko takso v vrednosti 30 tisoč evrov, ki se obračuna za več kot 50 tisoč obiskovalcev.
Punk Rock Holiday (PRH), ki bi moral biti v Tolminu avgusta, je bil razprodan že januarja. Andrej Sevšek, organizator PRH (in organizator koncertov v ljubljanski Gala hali), pravi, da so 90 odstotkov sredstev, namenjenih za promocijo PRH 2020, porabili med avgustom 2019 in januarjem 2020. »Ker ga letos ne bo, vsi ti stroški bremenijo prihodke festivala, izvedenega v letu 2021. Kljub temu da je razprodan že 18 mesecev vnaprej, ga bo ves ta čas treba promovirati v vseh medijih, ker si s tem zagotovimo obstoj v letu 2022. Kar pomeni, da bodo stroški promocije in vsi stroški, povezani s pripravami na festival v letu 2021, dvojni, prihodki pa enojni,« oriše novo realnost.
Sevšek pravi, da je trenutno povpraševanje po vstopnicah PRH precej veliko in vsak, ki se odloči svojo prodati, jo lahko v nekaj minutah: »Na vstopnico čaka skoraj 400 ljudi.« Če bi morali vračati denar za že kupljene vstopnice, bi s tem nastali še dodatni stroški kot tudi z dodatnim promoviranjem, da bi jih lahko znova prodali, pravi in doda, da bi s tem nastalo tudi dodatno tveganje.
Kako hud finančen udarec je odpoved festivala za organizatorja? »V promocijo, organizacijo festivala in predprodukcijo smo vložili prek 100.000 evrov od prodanih vstopnic za leto 2020. Vsi ti računi so že plačani. Če bi morali festival odpovedati in vračati kupnino vsem kupcem, bi nam ta vsota umanjkala, poleg tega bi se ta številka še povišala za stroške vračanja kupnine, torej še dodatnih 20.000 evrov. Če bo festival leta 2021 normalno izveden, lahko pričakujemo, da bomo polovico izgube pokrili že v letu 2021, drugo polovico pa v letu 2022. Ob tem predvidevanju smo ob napovedi prestavitve festivala na leto 2021 uvedli tudi 'crowdfunding', prek katerega bomo v enem mesecu zbrali 50.000 evrov. Po stroških smo izračunali, da se bo izguba zmanjšala za 30.000 evrov, kar pomeni, da jo bomo lahko pokrili v letu in pol,« je številke nanizal Sevšek.
En tak primer je Fringe Festival v Edinburghu na Škotskem. Izvršna direktorica Shona McCarthy je za Euronews povedala, da gospodarski učinek na mesto znaša okoli 200 milijonov funtov (228,5 milijona evrov) na leto, letošnja preložitev pa je pustila »približno 1,5 milijona funtov (1,7 milijona evrov) primanjkljaja v našem proračunu«.
Odpoved festivala Boom na Portugalskem bo majhnemu mestu, ki ga gosti, odžrla več sto tisoč evrov. Okoli 40.000 udeležencev iz 170 držav je že kupilo vstopnice za letos, vendar so bile meje zaprte, je dejal Artur Mendes, ki opozarja na učinek snežne kepe. Mendes je za Euronews pojasnil, da je ekonomski učinek festival na Portugalskem leta 2018 znašal 56 milijonov evrov, približno 2,5 milijona evra samo v regiji Idanha-a-Nova in približno 1,4 milijona evra v okrožju Castelo Branco. Festival, ki nima sponzorjev in je povsem odvisen od prodaje vstopnic in najema prostora, je preložitev še toliko bolj prizadela.
Belgijski časnik Brussels Times piše, da bodo izgube zaradi odpovedi glasbenih nastopov samo v letošnjem poletju v Belgiji presegle milijardo evrov.
Brez MetalDays 95.000 prenočitev manj …
Na sotočju Tolminke in Soče, kjer se poleti zvrsti množica festivalov, tudi po vsem svetu znana MetalDays in Punk Rock Holiday, je letos bolj ali manj mirno. To pomeni tudi znatne izgube v gospodarstvu, povezanem s festivali, ki k nam privabljajo goste z vsega sveta.
Za organizatorje MetalDays je letošnja sezona izgubljena, prihodnjih 12 mesecev bodo brez prihodkov. »Smo namreč neodvisni festival in nimamo nobenih sponzorskih sredstev. Financiramo se zgolj s prodajo vstopnic. V praksi to pomeni, da se vstopnice, ki so bile že prodane za leto 2020, prenesejo v leto 2021. In ker je bil festival 2020 že skoraj razprodan, to pomeni, da prihodkov iz tega naslova ne bo,« nam je povedala Nika Brunet iz ekipe MetalDays. A posledice bodo veliko širše. »Tukaj niso samo naši zaposleni, gre tudi za vrsto dolgoletnih pogodbenih partnerjev (več kot 80 različnih podjetij), produkcijo festivala, nastanitvene zmogljivosti, lokalno tržnico (Posoški ustvarjalci),« razlaga sogovornica. V številkah to pomeni, da bo v Sloveniji samo zaradi izpada največjega festivala, ki privabi več kot 12.000 ljudi, 110.000 prenočitev manj – od tega v Tolminu okoli 95.000.
»Prihodek občine Tolmin oziroma države bo manjši za okoli 1,2 milijona prometa, ki ga med festivalom ustvari naših 12.000 obiskovalcev brez stroškov prenočitev. Vedeti moramo tudi, da so naši projekti tako obsežni in zahtevni, da marsikateremu od pogodbenih partnerjev pomeni sodelovanje z nami 80 ali celo 90 odstotkov prihodka celoletnega poslovanja,« poudari Nika Brunet.
… in Tolmin bo ob 40.000 evrov festivalske takse
Da bo letošnje poletje v Tolminu okrnjeno, pritrjujejo tudi na tamkajšnji občini, od koder so nam sporočili, da se bodo potrudili z manjšimi dogodki, prav tako bo letos potekal festival Sajeta. Kolikšen bo izpad dohodkov v občini, še ne vedo natančno, so pa dejali, da se v času festivalov »poveča poraba v trgovinah, restavracijah, športnih agencijah in podobnih servisnih storitvah, tudi prenočitev je več, saj se del obiskovalcev raje odloči za to kot za šotorjenje na prireditvenem prostoru. Tolminska ima v času festivala zagotovo povečan promet v storitvenem sektorju.«
PREBERITE TUDI:
Povedali so nam tudi, da so organizatorji festivala Punk Rock Holiday lani prijavili 18.880 obiskovalcev in plačali 10 tisoč evrov festivalske takse (gre za seštevek obiskovalcev po posameznih dnevih trajanja festivala), pri MetalDays pa so poravnali najvišjo mogočo festivalsko takso v vrednosti 30 tisoč evrov, ki se obračuna za več kot 50 tisoč obiskovalcev.
Na vstopnice čaka 400 ljudi
Punk Rock Holiday (PRH), ki bi moral biti v Tolminu avgusta, je bil razprodan že januarja. Andrej Sevšek, organizator PRH (in organizator koncertov v ljubljanski Gala hali), pravi, da so 90 odstotkov sredstev, namenjenih za promocijo PRH 2020, porabili med avgustom 2019 in januarjem 2020. »Ker ga letos ne bo, vsi ti stroški bremenijo prihodke festivala, izvedenega v letu 2021. Kljub temu da je razprodan že 18 mesecev vnaprej, ga bo ves ta čas treba promovirati v vseh medijih, ker si s tem zagotovimo obstoj v letu 2022. Kar pomeni, da bodo stroški promocije in vsi stroški, povezani s pripravami na festival v letu 2021, dvojni, prihodki pa enojni,« oriše novo realnost.
Kupce vstopnic za letošnji odpovedani festival so prosili, da jih obdržijo, saj bodo veljavne prihodnje leto. Niti enega zahtevka za vrnitev kupnine niso dobili, medtem ko so jih organizatorji ameriškega festivala Ultra toliko, da so bili kupcem prisiljeni sporočiti, da lahko dobijo izplačilo prihodnje leto ali leta 2022, saj zdaj nimajo denarja za vračilo, je pisal Pollstar.
Sevšek pravi, da je trenutno povpraševanje po vstopnicah PRH precej veliko in vsak, ki se odloči svojo prodati, jo lahko v nekaj minutah: »Na vstopnico čaka skoraj 400 ljudi.« Če bi morali vračati denar za že kupljene vstopnice, bi s tem nastali še dodatni stroški kot tudi z dodatnim promoviranjem, da bi jih lahko znova prodali, pravi in doda, da bi s tem nastalo tudi dodatno tveganje.
Izgubo bi lahko pokrili v letu in pol
Kako hud finančen udarec je odpoved festivala za organizatorja? »V promocijo, organizacijo festivala in predprodukcijo smo vložili prek 100.000 evrov od prodanih vstopnic za leto 2020. Vsi ti računi so že plačani. Če bi morali festival odpovedati in vračati kupnino vsem kupcem, bi nam ta vsota umanjkala, poleg tega bi se ta številka še povišala za stroške vračanja kupnine, torej še dodatnih 20.000 evrov. Če bo festival leta 2021 normalno izveden, lahko pričakujemo, da bomo polovico izgube pokrili že v letu 2021, drugo polovico pa v letu 2022. Ob tem predvidevanju smo ob napovedi prestavitve festivala na leto 2021 uvedli tudi 'crowdfunding', prek katerega bomo v enem mesecu zbrali 50.000 evrov. Po stroških smo izračunali, da se bo izguba zmanjšala za 30.000 evrov, kar pomeni, da jo bomo lahko pokrili v letu in pol,« je številke nanizal Sevšek.
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.