Avtomobilska industrija se bo upočasnila za šest do devet mesecev, a lahko iz krize izide močnejša
Tomislav Čorak, BCG :Pričakujemo, da bo globalno gledano krivulja gospodarskega krčenja in okrevanja v obliki črke U.
Odpri galerijo
Pandemija covid-19 je še posebej hitro in izrazito vplivala na avtomobilsko industrijo, saj je močno posegla v procese in zmogljivosti celo najmočnejših podjetij. Hitro in ciljno ukrepanje za zajezitev finančnih in operativnih motenj lahko spodbudi oživitev panoge.
V le nekaj mesecih je skrivnostna bolezen prerasla v hitro razvijajočo se globalno pandemijo, ki je spremenila način življenja in dela ter pretresla vse gospodarske panoge, tudi avtomobilsko. Z upadanjem povpraševanja in hitrim padcem prodaje je za večino avtomobilskih proizvajalcev ključno vprašanje postalo, kako preživeti.
Boston Consulting Group (BCG) je pripravil poglobljen pogled na možne spremembe povpraševanja v prihodnjih mesecih, nabor možnih gospodarskih scenarijev ter priporočila za proizvajalce vozil in njihove dobavitelje. Analiza upošteva trenutno epidemiologijo in širok spekter dejavnikov, ki bi lahko vplivali nanjo, kot so ukrepi omejevanja, vladne omejitve javnega življenja in gospodarstva ter inovacije v zdravstvu, in makroekonomske dejavnike, kot so zmanjšano zaupanje gospodinjstev in podjetij, zmanjšana poraba in upad naložb, povečana plačilna nesposobnost, naraščajoča brezposelnost in upad BDP. Rezultat analize so štirje arhetipi, ki prikazujejo potencialni vpliv covida-19 na avtomobilsko industrijo. Glede na trenutno situacijo niti najbolj optimističen niti najbolj pesimističen scenarij nista verjetna, pričakovati je, da bo vpliv pandemije v razponu obeh zmernejših scenarijev.
"Glede na napovedi za tri glavne avtomobilske trge (Kitajska, ZDA in Evropa), trenutne načrte gospodarskih spodbud in razpoložljivost kreditiranja pričakujemo, da bo globalno gledano krivulja gospodarskega krčenja in okrevanja v obliki črke U, s šest- do devetmesečno upočasnitvijo avtomobilske industrije,« je povedal Tomislav Čorak, generalni direktor in partner pri BCG.
Akutni šoki v dobavni verigi, sproženi v začetku leta v kitajski provinci Hubej – središču proizvodnje sestavnih delov, ki služi avtomobilskim proizvajalcem po vsem svetu – se sedaj še slabšajo zaradi negativnih šokov povpraševanja. Le-ti grozijo, da bo napovedana globalna avtomobilska prodaja za leto 2020 upadla za 20 % ali, v najslabšem primeru, za 40 %. Bolj odločno oživitev trga lahko pričakujemo v drugi polovici prihodnjega leta, ko bo popustil strah, seveda ob predpostavki, da bo virus pod nadzorom. Na splošno pričakujemo, da bo število prodanih vozil v 2021, glede na predhodne napovedi, padlo za približno 5 %, v najbolj pesimističnem scenariju pa za 15 do 20 %.
Pričakovati je, da bosta upočasnitev in zmanjšanje obsega bistveno vplivala na čisti dobiček avtomobilskih proizvajalcev v tem letu. Glede na strukturo fiksnih stroškov bi hipotetični proizvajalec s 100 milijardami dolarjev prodaje, kar predstavlja devetega največjega proizvajalca, dosegel svoj prag rentabilnosti pri 25% upadu prodaje ali 75 milijardami dolarjev prihodkov od prodaje. Večji padec prodaje bi pomenil izgubo.
Gre za scenarije, ki tudi najbolje stoječe avtomobilske proizvajalce silijo k odločnemu ukrepanju. In ti se že odzivajo – dostopajo do kreditnih linij, zapirajo tovarne, zaposlene pošiljajo na čakanje, odlagajo ali zmanjšujejo plače vodstvenega kadra in prelagajo naložbe v programe prihodnosti, kot sta avtonomija in povezljivost. Čeprav so bile te zgodnje poteze drzne in primerne, bodo morali avtomobilski proizvajalci še naprej prilagajati svoje krizne načrte, da bodo lahko prepoznali ključne točke, ob katerih bodo morali sprejeti nadaljnje ukrepe.
Kaj morajo storiti vodilni v panogi?
V zadnjih nekaj tednih je bila avtomobilska industrija osredotočena na odzivanje na krizo in krizno upravljanje. Medtem ko se še vedno soočamo z ogromno negotovostjo in širši boj proti virusu še zdaleč ni končan – zaradi česar je potrebna stalna skrbnost pri kriznem upravljanje – je zdaj čas, da se avtomobilska industrija začne pripravljati na ponovni zagon proizvodnje in prodaje vozil. Avtomobilskim proizvajalcem v tej fazi svetujemo izvajanje naslednjih prednostnih nalog:
Dobavitelji avtomobilske industrije v zahtevnejšem položaju
Nekoliko bolj zaskrbljujoč je vpliv krize na dobavitelje. Za razliko od avtomobilskih proizvajalcev ti v zadnjem desetletju niso bistveno okrepili svoje denarne pozicije. V zadnjih 18 mesecih so bili številni tudi pod pritiskom, saj so naraščajoče cene surovin, povečevanje trgovinske negotovosti, upočasnitev na Kitajskem in širša ciklična tveganja sprožili padec zaupanja vlagateljev.
Z zmanjševanjem obsega proizvodnje se številni dobavitelji soočajo s hudim padcem likvidnosti. Razmere se bodo še poslabšale v luči negotovosti denarnega priliva, ki je odvisen od ponovnega zagona avtomobilske proizvodnje, in neobhodnimi denarnimi odlivi, povezanimi z nakupom surovin in obratovanjem. Odsotnost znatnega znižanja stroškov in/ali finančne podpore vlad lahko številne dobavitelje vodi v nezmožnost plačevanja svojih obveznosti. Dobaviteljem zato priporočamo naslednje:
Ključna beseda, ki jo morajo vodilni v avtomobilski industriji ohraniti v mislih in si zanjo prizadevati, je brez dvoma odpornost. Odpornost zahteva ustvarjalnost in pogosto vodi do lastne ponovne iznajdbe. Optimizacija fiksnih stroškov in racionaliziranje omrežij, ki se zdaj vsiljujejo avtomobilski panogi, lahko z dolgoročno vizijo in ponovno iznajdbo vodijo do okretnih avtomobilskih družb jutrišnjega dne, ki bodo sposobne uvesti nove načine dela, se soočiti s prihodnjimi pretresi s prilagoditvijo globalnih dobavnih verig in vpeljati nove poslovne modele, vključno s tistimi, ki jih poganjata digitalizacija in avtonomna vozila.
V le nekaj mesecih je skrivnostna bolezen prerasla v hitro razvijajočo se globalno pandemijo, ki je spremenila način življenja in dela ter pretresla vse gospodarske panoge, tudi avtomobilsko. Z upadanjem povpraševanja in hitrim padcem prodaje je za večino avtomobilskih proizvajalcev ključno vprašanje postalo, kako preživeti.
Boston Consulting Group (BCG) je pripravil poglobljen pogled na možne spremembe povpraševanja v prihodnjih mesecih, nabor možnih gospodarskih scenarijev ter priporočila za proizvajalce vozil in njihove dobavitelje. Analiza upošteva trenutno epidemiologijo in širok spekter dejavnikov, ki bi lahko vplivali nanjo, kot so ukrepi omejevanja, vladne omejitve javnega življenja in gospodarstva ter inovacije v zdravstvu, in makroekonomske dejavnike, kot so zmanjšano zaupanje gospodinjstev in podjetij, zmanjšana poraba in upad naložb, povečana plačilna nesposobnost, naraščajoča brezposelnost in upad BDP. Rezultat analize so štirje arhetipi, ki prikazujejo potencialni vpliv covida-19 na avtomobilsko industrijo. Glede na trenutno situacijo niti najbolj optimističen niti najbolj pesimističen scenarij nista verjetna, pričakovati je, da bo vpliv pandemije v razponu obeh zmernejših scenarijev.
"Glede na napovedi za tri glavne avtomobilske trge (Kitajska, ZDA in Evropa), trenutne načrte gospodarskih spodbud in razpoložljivost kreditiranja pričakujemo, da bo globalno gledano krivulja gospodarskega krčenja in okrevanja v obliki črke U, s šest- do devetmesečno upočasnitvijo avtomobilske industrije,« je povedal Tomislav Čorak, generalni direktor in partner pri BCG.
Akutni šoki v dobavni verigi, sproženi v začetku leta v kitajski provinci Hubej – središču proizvodnje sestavnih delov, ki služi avtomobilskim proizvajalcem po vsem svetu – se sedaj še slabšajo zaradi negativnih šokov povpraševanja. Le-ti grozijo, da bo napovedana globalna avtomobilska prodaja za leto 2020 upadla za 20 % ali, v najslabšem primeru, za 40 %. Bolj odločno oživitev trga lahko pričakujemo v drugi polovici prihodnjega leta, ko bo popustil strah, seveda ob predpostavki, da bo virus pod nadzorom. Na splošno pričakujemo, da bo število prodanih vozil v 2021, glede na predhodne napovedi, padlo za približno 5 %, v najbolj pesimističnem scenariju pa za 15 do 20 %.
Pričakovati je, da bosta upočasnitev in zmanjšanje obsega bistveno vplivala na čisti dobiček avtomobilskih proizvajalcev v tem letu. Glede na strukturo fiksnih stroškov bi hipotetični proizvajalec s 100 milijardami dolarjev prodaje, kar predstavlja devetega največjega proizvajalca, dosegel svoj prag rentabilnosti pri 25% upadu prodaje ali 75 milijardami dolarjev prihodkov od prodaje. Večji padec prodaje bi pomenil izgubo.
Gre za scenarije, ki tudi najbolje stoječe avtomobilske proizvajalce silijo k odločnemu ukrepanju. In ti se že odzivajo – dostopajo do kreditnih linij, zapirajo tovarne, zaposlene pošiljajo na čakanje, odlagajo ali zmanjšujejo plače vodstvenega kadra in prelagajo naložbe v programe prihodnosti, kot sta avtonomija in povezljivost. Čeprav so bile te zgodnje poteze drzne in primerne, bodo morali avtomobilski proizvajalci še naprej prilagajati svoje krizne načrte, da bodo lahko prepoznali ključne točke, ob katerih bodo morali sprejeti nadaljnje ukrepe.
Kaj morajo storiti vodilni v panogi?
V zadnjih nekaj tednih je bila avtomobilska industrija osredotočena na odzivanje na krizo in krizno upravljanje. Medtem ko se še vedno soočamo z ogromno negotovostjo in širši boj proti virusu še zdaleč ni končan – zaradi česar je potrebna stalna skrbnost pri kriznem upravljanje – je zdaj čas, da se avtomobilska industrija začne pripravljati na ponovni zagon proizvodnje in prodaje vozil. Avtomobilskim proizvajalcem v tej fazi svetujemo izvajanje naslednjih prednostnih nalog:
- Nadaljujte z natančnim spremljanjem makroekonomskih kazalnikov in sprememb v zaupanju potrošnikov: preizkusite več scenarijev – pogosto in izčrpno – in na osnovi pridobljenih informacij posodobite svoje krizne načrte.
- Podrobno preverite dobavno verigo. Ocenite proizvodno sposobnost dobaviteljev in njihovo finančno stabilnost. S tem si boste zagotovili dostopnost potrebnih komponent za ponovni zagon proizvodnje sestavnih delov in izdelave vozil.
- Določite prednostno ponudbo in povečajte donosnost kapitala. Osredotočite se na programe vozil, ki so se v preteklih krizah izkazali za odporne. Omejite naložbene aktivnosti, izkoristite produktno arhitekturo in vlagajte v funkcionalnosti, osredotočene na uporabniško izkušnjo.
- Ponovno preverite naložbe in projekte, ki so bili nedavno prednostni, v krizi pa lahko veljajo za luksuzne. Ustavite financiranje projektov, katerih realizacija je bila malo verjetna še pred covid-19. Raje se osredotočite na tistih nekaj kritičnih vlaganj, ki so bistvena za vašo prihodnost in naložbe ustrezno vzdržujte. Če imate jasno strategijo, ste lahko tudi bolj agresivni pri združitvah in prevzemih, saj boste z njimi pridobili potrebne zmogljivosti in talente za podporo novim tehnologijam mobilnosti (s potencialno visokim popustom).
- Zaženite obsežen program oglaševanja in prodaje za aktivno povezovanje s kupci in poiščite načine, kako se boste razločili od ostalih proizvajalcev v pričakovanju prodaje vozil, ki bo posledica naraščajočega povpraševanja in verjetnih velikodušnih vladnih spodbud.
- Ponovno aktivirajte prodajo z mikrotargetiranjem določenih segmentov kupcev in geografskih področij, optimizirajte fiksne in variabilne stroške trženja z usmeritvijo na vozila, ki prinašajo najvišjo donosnost naložbe, raziščite različne tržne kanale (razmislite, na primer, o povezovanju s kupci na nove načine ali podpori svojim prodajalcem s pomočjo digitalnih orodij) in proaktivno upravljajte blagovne znamke.
Dobavitelji avtomobilske industrije v zahtevnejšem položaju
Nekoliko bolj zaskrbljujoč je vpliv krize na dobavitelje. Za razliko od avtomobilskih proizvajalcev ti v zadnjem desetletju niso bistveno okrepili svoje denarne pozicije. V zadnjih 18 mesecih so bili številni tudi pod pritiskom, saj so naraščajoče cene surovin, povečevanje trgovinske negotovosti, upočasnitev na Kitajskem in širša ciklična tveganja sprožili padec zaupanja vlagateljev.
Z zmanjševanjem obsega proizvodnje se številni dobavitelji soočajo s hudim padcem likvidnosti. Razmere se bodo še poslabšale v luči negotovosti denarnega priliva, ki je odvisen od ponovnega zagona avtomobilske proizvodnje, in neobhodnimi denarnimi odlivi, povezanimi z nakupom surovin in obratovanjem. Odsotnost znatnega znižanja stroškov in/ali finančne podpore vlad lahko številne dobavitelje vodi v nezmožnost plačevanja svojih obveznosti. Dobaviteljem zato priporočamo naslednje:
- Strateško prevrednotite ključne poslovne partnerje in usmerite svoje vire v najbolj kritične odnose s strankami in programe. Pozorno spremljajte, kaj se dogaja z vašimi kupci in njihove scenarije v čim večji meri vgradite v svoje scenarije. Kriza ponuja priložnost za izgradnjo zaupanja, ki bo pomembna prednost med okrevanjem.
- Oblikujte časovnico denarnega toka za svoje podjetje in ključne dobavitelje. Ugotovite, kje neusklajenost prilivov in odlivov ustvarja likvidnostne pritiske in proaktivno vključite avtomobilske proizvajalce: z njihovo podporo si zagotovite potrebna sredstva za ponovni zagon proizvodnje.
- Nemudoma zaženite obsežne programe restrukturiranja operacij, pri čemer za dvig učinkovitosti izkoristite digitalno tehnologijo. Prav tako ponovno preverite svoje razvojne projekte in umaknite tiste, ki v krizi veljajo za luksuzne.
- Podobno kot avtomobilski proizvajalci naj tudi dobavitelji pozorno spremljajo konkurenco in potencialne tarče, saj se bodo v naslednji fazi krize okrepile aktivnosti združitev in prevzemov.
Ključna beseda, ki jo morajo vodilni v avtomobilski industriji ohraniti v mislih in si zanjo prizadevati, je brez dvoma odpornost. Odpornost zahteva ustvarjalnost in pogosto vodi do lastne ponovne iznajdbe. Optimizacija fiksnih stroškov in racionaliziranje omrežij, ki se zdaj vsiljujejo avtomobilski panogi, lahko z dolgoročno vizijo in ponovno iznajdbo vodijo do okretnih avtomobilskih družb jutrišnjega dne, ki bodo sposobne uvesti nove načine dela, se soočiti s prihodnjimi pretresi s prilagoditvijo globalnih dobavnih verig in vpeljati nove poslovne modele, vključno s tistimi, ki jih poganjata digitalizacija in avtonomna vozila.
Več iz rubrike
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese
Razbijamo mite: kako resnično voditi finance podjetja
Ste podjetnik, ki skrbi za finance v podjetju? Če vas zanima, kako do finančne varnosti in uspešnosti, se prijavite na brezplačni webinar Bilance niso finance.