Avtomobilska industrija: novi poslovni modeli in kitajski trg kot edini gonili rasti po krizi

Verjetnost dolgoročne dobičkonosnosti obstaja samo, če proizvajalci avtomobilov povsem preoblikujejo svoj poslovni model.
Fotografija: Z vidika trendov mobilnosti so med bolj zrelimi tržišči in Kitajsko že vidne velike razlike. Kitajski potrošniki bodo bolj verjetno sprejeli alternativne pogonske sisteme kot potrošniki v Evropi ali ZDA. FOTO: REUTERS/BMW/Handout
Odpri galerijo
Z vidika trendov mobilnosti so med bolj zrelimi tržišči in Kitajsko že vidne velike razlike. Kitajski potrošniki bodo bolj verjetno sprejeli alternativne pogonske sisteme kot potrošniki v Evropi ali ZDA. FOTO: REUTERS/BMW/Handout

Koronakriza ima velik vpliv na avtomobilsko industrijo. Slednja se je že pred pandemijo spopadala z ogromnimi izzivi, ki so imeli obsežne posledice za tradicionalno avtomobilsko dejavnost. Malo verjetno je, da se bodo ti izzivi v sedanjih razmerah zmanjšali – proizvajalci lahko pričakujejo hitrejši in hujši udarec.
»Naša zadnja raziskava kaže, da se bo dobičkonosnost še zmanjšala, saj bo proizvajalce prizadel hitrejši in hujši izpad zaradi pandemije – zlasti glede na velik padec v prodaji, ki smo mu trenutno priča na glavnih obravnavanih trgih,« poroča Luka Vesnaver, partner za finančno svetovanje za jadransko regijo v družbi Deloitte.


Nedavno izvedena raziskava družbe Deloitte z naslovom »Prihodnost avtomobilske prodaje in poprodaje« temelji na različnih scenarijih za preučevanje vpliva avtomobilskih mega trendov, kot so povezljivost, alternativni pogonski sistemi, souporaba avtomobilov in avtonomna vozila, na prihodke in dobiček iz prodaje in poprodaje.

Raziskava, ki pokriva obdobje do leta 2035, se osredotoča na svetovne trge Kitajske, ZDA in Japonske ter na pet največjih tržišč v EU, in sicer Nemčijo, Francijo, Združeno kraljestvo, Italijo in Španijo (EU5). Zaključek je jasen: Kitajska je trenutno najpomembnejši prodajni trg in bo ob stagnaciji glavnih evropskih trgov svoj prevladujoč položaj še okrepila.
FOTO: Aly Song / REUTERS
FOTO: Aly Song / REUTERS

»Pričakujemo, da bodo prvotni učinki na Kitajskem izhajali iz strmega porasta predhodno zadržanega povpraševanja, zato bo to tržišče kratkoročno ostalo ključno za proizvajalce. OEM, ki želijo na tem trgu doseči rast, bodo morali temu prilagoditi svoje naložbe,« priporoča Luka Vesnaver.

Glede na zgoraj navedeno se najbolje obeta proizvajalcem avtomobilov, ki lahko oblikujejo povpraševanje v okolju spreminjajočih se trendov in zahtev strank. »Pričakujemo, da bo prehod v smeri digitalnih prodajnih in poprodajnih poti srednjeročno postal pomembnejši. Zdaj je pravi čas za oblikovanje strategij za izpolnjevanje zahtev strank prek spletne in nespletne prodaje prihodnosti.«
 

Alternativni pogonski sistemi bistveno bolje sprejeti na Kitajskem


Z vidika trendov mobilnosti so med bolj zrelimi tržišči in Kitajsko že vidne velike razlike. Kitajski potrošniki bodo bolj verjetno sprejeli alternativne pogonske sisteme kot potrošniki v Evropi ali ZDA. Po ocenah naj bi do leta 2035 delež vseh registracij novih vozil, ki so v celoti električna, hibridna ali jih poganjajo gorivne celice, znašal 80 odstotkov. V Evropi in ZDA bo v istem obdobju ta delež znašal od 31 do 35 odstotkov.

Skupna prodaja vozil na Kitajskem naj bi se v obravnavanem obdobju strmo povečala, medtem ko bodo trgi EU5 stagnirali. »Na Kitajsko bo odpadlo 83 odstotkov povečanja prodaje v prihodnosti,« pravi Vesnaver. Ta napoved temelji na fiktivnem proizvajalcu avtomobilov s prodajo 2,5 milijona novih vozil in močnim položajem na evropskem, ameriškem in kitajskem trgu. Ker so kitajski potrošniki bolj odprti do novih konceptov mobilnosti in povezljivosti vozil kot potrošniki na drugih tržiščih, smo v raziskavi predvideli, da se bo prodaja fiktivnega proizvajalca na Kitajskem več kot podvojila s 33,1 na 74,6 milijard dolarjev.


Ob tem bodo novi avtomobili predstavljali manjši delež v skupni prodaji, ki se bo zmanjšal s 76 na 58 odstotkov na Kitajskem in z 78 na 64 odstotkov na štirih ključnih trgih, ki jih obravnava naša raziskava. Preostali delež odpade na storitve mobilnosti in podatkovno vodene poslovne modele.
 

Močan padec prihodkov v segmentu poprodaje


Poprodajne storitve predstavljajo okoli 7 odstotkov prihodkov fiktivnega proizvajalca avtomobilov in približno četrtino njegovega dobička, ki ga pretežno ustvari prek servisnih delavnic in prodaje nadomestnih delov. Pričakujemo, da bo v tem sektorju prišlo do zelo opaznega padca. Ne le da električna vozila potrebujejo manj vzdrževanja, potrebne niso niti menjave olja in zavorne ploščice se komajda kaj obrabijo.


Poleg tega sistemi za pomoč voznikom naslednje generacije preprečujejo verjetnost nesreč, kar pomeni manj popravil. Posledičnega izpada ne bo moglo nadomestiti niti povečanje kitajskega voznega parka. Glede na našo raziskavo se bodo navkljub 50-odstotnemu povečanju svetovnega voznega parka prihodki na področju poprodaje do leta 2035 skrčili za kar 10 odstotkov. »Zlasti evropski prodajalci, ki so imeli težave z dobičkonosnostjo že pred pojavom novega koronavirusa, naj bi bili po krizi v najslabšem položaju. Ne bo jih preprosto ‘rešiti’,« napoveduje Vesnaver.
 

Prihodki iz leasinga in financiranja se utegnejo na Kitajskem potrojiti


Močan padajoč trend v poprodaji kaže, kako ključno je oblikovanje novih poslovnih modelov za proizvajalce avtomobilov. Po našem mnenju bi lahko storitve mobilnosti narasle za 11 odstotkov in prispevale 18,8 milijarde dolarjev k prihodkom našega fiktivnega proizvajalca avtomobilov do leta 2035.
FOTO: TOU SHI / REUTERS
FOTO: TOU SHI / REUTERS

Poslovanje z vozili kot mobilnimi komunikacijskimi središči – na primer monetizacija podatkov o mobilnosti za ponudnike zavarovanja in oglaševalce – se bo po napovedih povečevalo za 20 odstotkov letno do 6,5 milijarde dolarjev. Vendar se bo ta trend razvijal z zelo nizke izhodiščne vrednosti in bo omejen predvsem na kitajski trg. V večini drugih regij se ne bodo mogli zanesti na to, da bodo ti novi proizvodi odtehtali izgubo iz tradicionalnega poslovanja.

»Večja verjetnost je, da bo povezljivost vozil postala podlaga za razne druge ponudbe kot pa gonilna sila rasti,« pojasnjuje Vesnaver. Naša raziskava kaže, da bodo dejanska gonilna sila rasti finančna podjetja v lasti avtomobilskih proizvajalcev. Leasing in financiranje novih vozil sta še vedno v porastu na Kitajskem, kjer se pričakuje skoraj trikratno povečanje prodaje. Tudi v Evropi bi lahko prišlo do povečanja na tem področju, saj narašča odstotek lastnikov novih in rabljenih vozil, ki se odločijo za leasing. Ključna spodbuda: mnogi posli dandanes vključujejo jamstvo za preostalo vrednost.
 
»Proizvajalci avtomobilov so pod velikim pritiskom, da izboljšajo poslovanje, kar kaže tudi naša raziskava. Ta pritisk je bil precejšen že pred korona krizo, poziv k preoblikovanju avtomobilskega posla pa postaja le še glasnejši,« povzema Vesnaver za konec.


 
Dr. Thomas Schiller, vodilni partner za področje strank in industrije v družbi Deloitte, je odgovoren za vsebino te raziskave.

 

Več iz te teme:

Več iz rubrike

aktualno

Novo stanovanje v Avstriji stane deset letnih plač

V mednarodni primerjavi so najemnine na Dunaju še vedno razmeroma nizke, kaže Deloittova študija.

aktualno

Nemška aplikacija »covid-19« že prvi dan s 6,5 milijona uporabnikov

Nemci so aplikacijo za sledenje stikom vpeljali že junija, zagon aplikacije pa je bil izredno uspešen; v le 24 urah jo je uporabljalo 7,8 odstotkov prebivalstva.

aktualno

Hude posledice za milenijce in generacijo Z

Deloittova raziskava razkriva »odporno generacijo«: covid-19 prinaša hude posledice za milenijce in generacijo Z, a ti v njej vidijo priložnost za razmislek in ukrepanje.

aktualno

Poslujte sodobno z uporabo naprednega paketa

Digitalne storitve vsak dan znova dokazujejo, da so dobrodošla rešitev za naš natrpani vsakdan. Z njihovo pomočjo se lahko opravkov lotimo kar od doma ali med potjo; vse, kar potrebujemo, so le račun…

Komentarji: