Antarktika brez hladnega vetra, Louvre brez čakalnih vrst: kako od doma potovati po svetu
Omejitev potovanj zaradi epidemije covid-19 pomeni tudi priložnost za virtualna potovanja, da se končno uveljavijo. VR turizem ima daljšo zgodovino, kot si morda mislite.
Odpri galerijo
Nedavna izstrelitev rakete SpaceX Falcon 9 dokazuje, da je človeštvo doseglo skokovit napredek v svojem prizadevanju, da obišče druge svetove. Toda zdaj obstaja hitrejši, varnejši in okolju prijaznejši način potovanja do središča galaksije. Tudi vi ste lahko del tega.
Nasa je pomagala pri razvoju brezplačne avanture v virtualno resničnosti (VR), ki vas popelje na 500-letno potovanja okoli črne luknje v središču Rimske ceste. Izkušnjo lahko prenesete iz dveh večjih VR trgovin, Steam in Viewport.
Tovrstno potovanje v vesolje je le vrh ledene gore, ko govorimo o potencialu virtualnih potovanj in turizma.
Preprosto povedano, VR pomeni tehnologijo, ki uporabnike potopi v računalniško ustvarjen svet, daleč od resničnosti. Poznamo pa tudi razširjeno resničnost (AR), ki virtualne slike in podatke združi z uporabnikovim pogledom na resnični svet.
VR turizem ima daljšo zgodovino, kot si morda mislite. Že v 1850-ih so ljudje strmeli v stereografe s stereoskopom. S tem izumom so gledalci z vsakim očesom gledali nekoliko drugačne slike, ki so jih možgani nato sestavili v novo sliko, ki je dala iluzijo prostorske globine (z drugimi besedami, 3D učinek).
Stoletje pozneje se je pojavila cinerama, širokozaslonski pogled, ki je ponujal kinematografsko potovanje z velikimi in ukrivljenimi platni ter večjim številom kamer. Sensorama iz šestdesetih let prejšnjega stoletja je napovedovala sijočo prihodnost s predvajanjem 3D filmov z zvokom, vonji in vetrom za popolno doživetje.
Omejitev potovanj zaradi epidemije covid-19 pomeni tudi priložnost za virtualna potovanja, da se končno uveljavijo.
V dobi karanten in socialnega distanciranja bi lahko VR uporabili za potovanje v oddaljene kraje ali celo v tiste, ki ne obstajajo več. Turizem na daljavo je že tukaj (Ferski otoki so odličen primer), zanimanje za VR turizem pa cveti.
Beseda »virtualno« se lahko nanaša na popolno 3D izkušnjo, 360° panoramske fotografije ali filme (valj, krogla ali kocka s fotografijami).
Tisto, kar velja za »virtualno«, se med različnimi napravami in platformami precej razlikuje. Poglejmo nekaj načinov uporabe tega izraza.
Virtualna namizja: to so računalniška 3D okolja na ravnem zaslonu brez prostorskega doživetja, ki ga ponujajo VR platforme.
VR kinematografija: to so panoramska okolja, ki jih proizvajamo s pametnimi telefoni. Številne 360° filme ali slike, ki jih gledamo na namizju, se lahko prenesejo v poceni stereoskopski VR prek pametnih telefonov. Google Street si lahko ogledate v Googlu VR na Androidu in nekaterih Applovih pametnih telefonih, vendar to ni pravi VR.
Naglavni zaslon: naglavni zasloni ali VR očala, kot sta Google Cardboard in Google Daydream, so tisti, na kar mnogi najprej pomislijo, ko slišijo »virtualna resničnost«. Nekateri zasloni so samostojni in ne zahtevajo povezave z računalnikom ali igralno konzolo. Na trgu prevladujejo Oculus v lasti Facebooka, HTC Vive in PlayStation VR.
V dobi po koronavirusu je skupna raba naprav težavna. Čiščenje naglavnih zaslonov ni enostavno, VR programska oprema pa lahko hitro zastara, saj včasih novi modeli naglavnih zaslonov ne morejo poganjati dve leti staro programsko opremo. Uporabniki se morajo spopadati tudi z dragimi posodobitvami, naprezanjem oči in deljenjem zaslona, ki je bil pred nekaj trenutki na nekem drugem obrazu.
Razvijanje in deljenje vsebine za različne naprave je lahko nočna mora, vendar kljub osupljivi ponudbi platform in opreme (več kot 140 različnih vrst 3D datotek), obstajajo vedno bolj preprosti in učinkoviti načini za ustvarjanje AR in VR vsebin.
Mnogi VR projekti pa se ne ohranijo, vključno s samimi začetki virtualne dediščine. Zaloge so lahko omejene celo pri največjih podjetjih, ki se ukvarjajo z prodajo VR očal.
Kljub temu je na voljo veliko VR programov, ki pomagajo odpraviti dolgčas zaradi omejitve gibanja, številna spletna mesta pa ponujajo sezname svojih najljubših.
Aplikacija Street View za Google Daydream in Cardboard ponuja »virtualni ogled« Černobila. Takšna potovanja vsebujeta tudi Google Earth in Google Earth Voyager.
Google Earth VR je na voljo na HTC Vive in Oculus Rift. Zanimiva potovanja ima tudi VRfocus, s katerim lahko raziščete Švico ali Yosemite.
Avstralsko podjetje ponuja filmsko/360-stopinjsko potovanje po Antarktiki, podjetje Lithodomos s sedežem v Melbournu oživlja »starodavni svet«, Hidden AR pa ponuja mitsko razširjeno resničnost.
Guardian je omogočil pregled najboljših virtualnih muzejev in umetniških galerij po svetu.
Googlov Arts & Culture: navidezni ogledi in razstavni predmeti iz številnih muzejev in galerij, pa tudi lov na zaklad, celo v Britanskem muzeju.
Mona Lisa: Beyond the Glass v Louvru.
VR Museum of Fine Art (VR muzej lepih umetnosti).
Starinski stereo VR iz Europeane in primeri, kako ustvariti zgodbe in lekcije s stereoskonskimi VR pozitivi.
Navidezni sprehod po muzeju naravne zgodovine Smithsonian, vključno z 3D-predmeti, ki jih lahko prenesete, in ogled hangarja iz Nacionalnega muzeja zraka in vesolja.
Tudi Oddelek za kulturno dediščino Sketchfab, do katerega je možno dostopati prek VR očal ali pametnih telefonov, ki podpirajo Google Cardboard, nudi možnost virtualnega potovanja.
VR vas lahko popelje v vesolje ali pojasni pomen časa in prostora. Z njim imate nešteto možnosti za potovanje v neskončnost in naprej. Bomo od zdaj potovali na ta način?
Nasa je pomagala pri razvoju brezplačne avanture v virtualno resničnosti (VR), ki vas popelje na 500-letno potovanja okoli črne luknje v središču Rimske ceste. Izkušnjo lahko prenesete iz dveh večjih VR trgovin, Steam in Viewport.
Tovrstno potovanje v vesolje je le vrh ledene gore, ko govorimo o potencialu virtualnih potovanj in turizma.
Mrzlica virtualnega potovanja
Preprosto povedano, VR pomeni tehnologijo, ki uporabnike potopi v računalniško ustvarjen svet, daleč od resničnosti. Poznamo pa tudi razširjeno resničnost (AR), ki virtualne slike in podatke združi z uporabnikovim pogledom na resnični svet.
VR turizem ima daljšo zgodovino, kot si morda mislite. Že v 1850-ih so ljudje strmeli v stereografe s stereoskopom. S tem izumom so gledalci z vsakim očesom gledali nekoliko drugačne slike, ki so jih možgani nato sestavili v novo sliko, ki je dala iluzijo prostorske globine (z drugimi besedami, 3D učinek).
Sensorama iz šestdesetih let prejšnjega stoletja je napovedovala sijočo prihodnost s predvajanjem 3D filmov z zvokom, vonji in vetrom za popolno doživetje.
Stoletje pozneje se je pojavila cinerama, širokozaslonski pogled, ki je ponujal kinematografsko potovanje z velikimi in ukrivljenimi platni ter večjim številom kamer. Sensorama iz šestdesetih let prejšnjega stoletja je napovedovala sijočo prihodnost s predvajanjem 3D filmov z zvokom, vonji in vetrom za popolno doživetje.
Omejitev potovanj zaradi epidemije covid-19 pomeni tudi priložnost za virtualna potovanja, da se končno uveljavijo.
V dobi karanten in socialnega distanciranja bi lahko VR uporabili za potovanje v oddaljene kraje ali celo v tiste, ki ne obstajajo več. Turizem na daljavo je že tukaj (Ferski otoki so odličen primer), zanimanje za VR turizem pa cveti.
VR ima različne oblike
Beseda »virtualno« se lahko nanaša na popolno 3D izkušnjo, 360° panoramske fotografije ali filme (valj, krogla ali kocka s fotografijami).
Tisto, kar velja za »virtualno«, se med različnimi napravami in platformami precej razlikuje. Poglejmo nekaj načinov uporabe tega izraza.
Virtualna namizja: to so računalniška 3D okolja na ravnem zaslonu brez prostorskega doživetja, ki ga ponujajo VR platforme.
VR kinematografija: to so panoramska okolja, ki jih proizvajamo s pametnimi telefoni. Številne 360° filme ali slike, ki jih gledamo na namizju, se lahko prenesejo v poceni stereoskopski VR prek pametnih telefonov. Google Street si lahko ogledate v Googlu VR na Androidu in nekaterih Applovih pametnih telefonih, vendar to ni pravi VR.
Z večino današnjih pametnih telefonov lahko ustvarimo panoramske fotografije.
Naglavni zaslon: naglavni zasloni ali VR očala, kot sta Google Cardboard in Google Daydream, so tisti, na kar mnogi najprej pomislijo, ko slišijo »virtualna resničnost«. Nekateri zasloni so samostojni in ne zahtevajo povezave z računalnikom ali igralno konzolo. Na trgu prevladujejo Oculus v lasti Facebooka, HTC Vive in PlayStation VR.
VR v času pandemije
V dobi po koronavirusu je skupna raba naprav težavna. Čiščenje naglavnih zaslonov ni enostavno, VR programska oprema pa lahko hitro zastara, saj včasih novi modeli naglavnih zaslonov ne morejo poganjati dve leti staro programsko opremo. Uporabniki se morajo spopadati tudi z dragimi posodobitvami, naprezanjem oči in deljenjem zaslona, ki je bil pred nekaj trenutki na nekem drugem obrazu.
Razvijanje in deljenje vsebine za različne naprave je lahko nočna mora, vendar kljub osupljivi ponudbi platform in opreme (več kot 140 različnih vrst 3D datotek), obstajajo vedno bolj preprosti in učinkoviti načini za ustvarjanje AR in VR vsebin.
Mnogi VR projekti pa se ne ohranijo, vključno s samimi začetki virtualne dediščine. Zaloge so lahko omejene celo pri največjih podjetjih, ki se ukvarjajo z prodajo VR očal.
Mesta, ki jih lahko virtualno obiščete danes
Kljub temu je na voljo veliko VR programov, ki pomagajo odpraviti dolgčas zaradi omejitve gibanja, številna spletna mesta pa ponujajo sezname svojih najljubših.
Aplikacija Street View za Google Daydream in Cardboard ponuja »virtualni ogled« Černobila. Takšna potovanja vsebujeta tudi Google Earth in Google Earth Voyager.
Google Earth VR je na voljo na HTC Vive in Oculus Rift. Zanimiva potovanja ima tudi VRfocus, s katerim lahko raziščete Švico ali Yosemite.
Avstralsko podjetje ponuja filmsko/360-stopinjsko potovanje po Antarktiki, podjetje Lithodomos s sedežem v Melbournu oživlja »starodavni svet«, Hidden AR pa ponuja mitsko razširjeno resničnost.
Še več
Guardian je omogočil pregled najboljših virtualnih muzejev in umetniških galerij po svetu.
Googlov Arts & Culture: navidezni ogledi in razstavni predmeti iz številnih muzejev in galerij, pa tudi lov na zaklad, celo v Britanskem muzeju.
Mona Lisa: Beyond the Glass v Louvru.
VR Museum of Fine Art (VR muzej lepih umetnosti).
Starinski stereo VR iz Europeane in primeri, kako ustvariti zgodbe in lekcije s stereoskonskimi VR pozitivi.
Navidezni sprehod po muzeju naravne zgodovine Smithsonian, vključno z 3D-predmeti, ki jih lahko prenesete, in ogled hangarja iz Nacionalnega muzeja zraka in vesolja.
Tudi Oddelek za kulturno dediščino Sketchfab, do katerega je možno dostopati prek VR očal ali pametnih telefonov, ki podpirajo Google Cardboard, nudi možnost virtualnega potovanja.
VR vas lahko popelje v vesolje ali pojasni pomen časa in prostora. Z njim imate nešteto možnosti za potovanje v neskončnost in naprej. Bomo od zdaj potovali na ta način?
Več iz rubrike
Joc Pečečnik prijatelju Franciju Pliberšku v spomin
Gradnja skupnosti je bila Francijevo poslanstvo. Verjel je v sodelovanje, izmenjavo idej, znanost in napredek.
Zgodba avtomobilskega dobavitelja v postopku transformacije
Zapleten proces prehajanja iz klasičnih montažnih postopkov v nove proizvodne procese