25. obletnica enotnega trga EU

Letos je 25-letnica enotnega trga EU. Mreža Evropskih potrošniških centrov (EPC) ob dnevu Evrope, ki ga obeležujemo danes, med najpomembnejšimi dosežki izpostavlja skupno valuto evro, 14 dni časa za premislek pri spletnem nakupovanju, pravice potnikov in izvensodno reševanje potrošniških sporov.
Fotografija: Pixabay
Odpri galerijo
Pixabay

Evro je za potrošnike eden najbolj praktičnih dosežkov evropske integracije, so izpostavili v Mreži EPC. Skupno valuto uporablja 19 od 28 držav unije, kar predstavlja 338,6 milijona ljudi.

Med glavnimi dosežki zadnjih 25 let navajajo tudi rok za vračilo izdelka, ki ga potrošniki kupijo na spletni in jim ne ustreza. Kot so pojasnili v mreži, je namreč od junija 2014 v vseh državah EU rok poenoten na 14 dni od prejema blaga. Potrošniku ni treba navesti razloga za svojo odločitev, bremenijo pa ga lahko le stroški vračila blaga, razen če te stroške krije podjetje ali če ga podjetje predhodno ne seznani, da krije stroške vračila blaga.

Večje pravice imajo potrošniki tudi v primeru potovanja z letalom, vlakom, avtobusom ali ladjo. Znotraj EU veljajo enotni predpisi, ki ščitijo potnike. S povračilom vozovnice, preusmeritvijo do končnega cilja in denarno odškodnino je Evropa uredila pravice potnikov v primeru zapletov na potovanju za vse vrste prevozov.

Od 15. junija lani lahko potrošniki na potovanju v EU uporabljajo tudi mobilne storitve pod enakimi pogoji kot doma. V mreži ECP izpostavljajo tudi dveletno zakonsko jamstvo za blago. Če izdelek, kupljen po spletu ali v trgovini, nima oglaševanih lastnosti ali ne deluje pravilno, so namreč potrošniki povsod v EU upravičeni najmanj do njegovega brezplačnega popravila ali zamenjave.

Evropska komisija je Mrežo EPC skupaj z državami članicami ustanovila leta 2005 z namenom, da bi bili potrošniki seznanjeni s svojimi pravicami v EU in imeli na voljo strokovno pomoč pri reševanju sporov s ponudniki, ki se nahajajo v drugi državi članici.

Centri so v vseh državah članicah ter tudi na Islandiji in Norveškem. Slovenski potrošniki se za brezplačne informacije, nasvet in pomoč lahko obrnejo na EPC Slovenija, ki deluje v okviru ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo.

Leta 2015 je bila uveljavljena tudi enotna evropska zakonodaja na področju izvensodnega reševanja potrošniških sporov, ki podjetjem in potrošnikom omogoča hitro in učinkovito reševanje medsebojnih sporov, pri čemer so postopki za potrošnika največkrat brezplačni oz. zelo poceni.

Če spora s tujim prodajalcem ni mogoče rešiti po mirni poti, sta potrošnikom na voljo dva poenostavljena sodna postopka - Evropski postopek v sporih majhne vrednosti in Evropski plačilni nalog. Postopka potekata hitro in načeloma pisno, preko obrazcev, pri čemer za vložitev zahtevka ni potreben odvetnik.

Več iz rubrike