Nagrade štejejo ali kaj imata skupnega slovenski vodikov zmagovalec in avstrijski 'vodni Tesla'

Slovenci smo znani po svoji pridnosti in marljivosti pa tudi po svoji skromnosti. In le stežka se tudi sami potrepljamo po ramenih, v smislu 'stari, to si pa res dobro naredil'.
Fotografija: Reuters
Odpri galerijo
Reuters

Morda je v tem tudi kleč, da se le zadržano odzivamo na pozive na natečaje za priznanja in nagrade, tudi finančne.

Zakaj je ideje pametno deliti …

V ABC pospeševalniku smo ponosni partner največjega evropskega energetskega pospeševalnika oziroma vseevropske gonilne sile za inovacije na področju trajnostne energije InnoEnergy, ki letos četrto leto zapored izvaja tekmovanje PowerUp! (ABC pa že drugo leto izvaja tekmovanje na nacionalni ravni), a naša izkušnja pri prepričevanju slovenskih energetskih startupov – in nekateri med njimi imajo rešitve, s katerimi bi lahko 'objeli ves svet'! – je takšna, da večina njih ostaja predvsem … skromna.

Nemalokrat smo slišali tudi pomisleke v smislu, da nočejo deliti svojih idej. Pa vendar! Ko se nekje (v neki glavi) rodi neka ideja, smo lahko prepričani, da se je prav takšna ali pa zelo podobna ideja pravkar (ali pa že davno) rodila tudi nekje drugje na tem našem svetu, morda na čisto drugem koncu, morda pa le pri sosedu. (Tudi zato se izplača soseda od časa do časa, še bolje pa vsakič, ko ga srečamo, pobarati, 'kaj je novega', da ne govorimo o tem, da nam takšen sogovornik lahko čisto nepričakovano tudi kako pomaga priti do neke nišne rešitve, ampak na to temo bi lahko imeli čisto novo kolumno.)

… – na pameten način!

Zakaj torej ni odgovor v zapiranju in skrivanju naših idej in rešitev pred svetom? Ker lahko le s komunikacijo, seveda mora ta biti ustrezna in v ustreznem času, pridobimo tudi potrebne odzive na našo idejo, rešitev ali produkt. Morda nas bo presenetilo, kako iskreni so lahko odzivi in pogosto se glede na te tudi same ideje ali celotni projekti povsem zasukajo oziroma prilagodijo ciljnemu trgu.

Sledite svoji ideji, a če vam pride na pot dober indic, da jo velja prilagoditi, se ne držite kot pijanec plota vaše osnovne. Marsikateri samorog je to postal prav zaradi prilagoditve svoje poti.

Kot pravimo v pospeševalnikih, tudi ni prav, da pridobivamo odzive na našo idejo le znotraj svojega mikrookolja, saj nam bodo bližnji – nekateri čisto iskreno, drugi zaradi naravne subjektivnosti – po vsej verjetnosti podali pozitivne odzive, to pa je vse prej kot zagotovilo za tržni uspeh. In tudi prijava na neko tekmovanje ali natečaj je lahko zelo pameten način preverjanja ideje, rešitve ali produkta. Še več! V primeru uspeha je to lahko samo izjemen motivator za nadaljnje delo.

In če smo začeli z energetskimi startupi zaradi znanega evropskega tekmovanja InnoEnergyja, lahko omenim še, da si je, denimo, v lanskoletni izvedbi tekmovanja prav posebno mesto v omenjenem energetskem pospeševalniku s posebnim povabilom partnerja MOL Group prislužil tudi slovenski startup Mebius, ki je v sodelovanju s Kemijskim inštitutom razvil katalizator, ki poveča moč vodikove gorilne celice za 2,2-krat več, kot so to zmožni preostali produkti na trgu, nižji pa so tudi stroški izdelave takšnega katalizatorja, saj ta za izdelavo potrebuje manj platine. Danes Mebius prepričljivo utrjuje svoje mesto med evropskimi energetskimi start-upi.

Reuters
Reuters

V prvem pospeševalniškem programu, ki smo ga v ABC pospeševalniku izvedli pred tremi leti, smo gostili še eno izjemno zagonsko podjetje, avstrijski Symvaro, ki se danes – od njihovega vstopa v ABC-jev program, ko jih je bilo v ekipi deset, bodo do konca tega leta podvojili število zaposlenih – (po slovensko netipično) rado predstavi kar kot 'Tesla na področju upravljanja voda'. In prav je tako, kar podjetju pritrjujejo tudi številne nagrade, med njimi nagrada za uporabnikom najbolj prijazno aplikacijo (v angl. Best User Experience Award), lani so bili imenovani tudi za avstrijski start-up leta, njihova rešitev pa je bila prepoznana kot najboljša evropska rešitev za pametna mesta (v angl. Europe's Best Smart City Solution).

Te konkretne potrditve so se podjetju 'izplačale' tudi skozi nova strateška partnerstva; od enega novih partnerjev je Symvaro v začetku letošnjega leta dobil celo sedemmestno investicijo, s katero nadaljujejo svojo rast.

Nagrade štejejo – takšne in drugačne

Zatorej želim tistim, ki še vedno pomišljate, ali razkriti svojo startup idejo svetu, položiti na srce: Storite to čim prej! Seveda dodobra dodelajte projekt in se dobro pripravite na njegovo predstavitev, razmislite o vseh možnih vprašanjih, ki se vam utegnejo postaviti na poti (morebitni investitorji vam jih bodo zagotovo, potencialni kupci prav tako!), in najdite odgovore nanje. Sledite svoji ideji, a če vam pride na pot dober indic, da jo velja prilagoditi, se ne držite kot pijanec plota vaše osnovne. Marsikateri samorog je to postal prav zaradi prilagoditve svoje poti.

A brez preverjanja oziroma nastopa na trgu seveda ni šlo. In prav tekmovanja in natečaji so ena od poti do tega. Če pri tem podjetje osvoji tudi zares kakšno nagrado, pa je lahko podjetniška pot še toliko bolj prijetna, absolutno hitrejša in seveda bleščeča.

Ker pa je jasno, da nagrad in priznanj ne prinaša čisto vsak dan, pač pa je ta bržkone poln tekočih izzivov – za startupe predvsem preživetja v lovljenju velikih zmag –, si ga velja polepšati že z občasnim potrepljanjem samega sebe po rami. Saj veste, v smislu: »Dobro si to naredil, stari!«. Dobro dene, poskusite.

 

Urška Jež, izvršna direktorica in soustanoviteljica ABC pospeševalnika

Več iz rubrike