Dvojna merila pri vračanju v pisarne

Za številne nadrejene se zdi poziv delavcem, da se vrnejo v pisarno, varna poteza - vendar jo sami nočejo sprejeti.
Fotografija: Medtem, ko se delavci neradi vračajo v službo, pa zaposleni na višjih položajih še vedno delajo od doma. Foto: Reuters
Odpri galerijo
Medtem, ko se delavci neradi vračajo v službo, pa zaposleni na višjih položajih še vedno delajo od doma. Foto: Reuters

Pandemija je zahtevala določene prilagoditve tudi na trgu dela, med drugim so bili številni primorani delati od doma. Čeprav so bili sprva občutki mešani, se je večina zaposlenih navadila na delo v domači pisarni, bodisi za kuhinjsko mizo ali na udobnem kavču.

image_alt
V katerih poklicih najbolj primanjkuje kadra?

Ukazovanje in nadzor

Kot so pokazale številne raziskave, je delo od doma prineslo pozitivne rezultate; podjetja so privarčevala, zaposleni pa so bili ob prilagodljivem urniku bolj produktivni.

Nekatera podjetja pa se vseeno raje nagibajo k hibridnemu delu oziroma delu v pisarni za polni delovni čas, zato so od svojih zaposlenih zahtevali, da se vrnejo v pisarne. Medtem, ko se delavci neradi vračajo v službo, pa zaposleni na višjih položajih še vedno delajo od doma. Zaposleni, ki so se vrnili za svoje mize, se z dvojnimi merili ne strinjajo.

Aprila 2022 so podatki letnega poročila Future Forum podjetja Slack, pokazali, da obstaja 'vse večji razkorak' med prožnostjo dela za navadne delavce in višje uslužbence. Raziskovalci so ugotovili, da je skoraj dvakrat večja verjetnost, da bodo le zaposleni delali v pisarni s polnim delovnim časom. Z drugimi besedami, podrejeni so bili pozvani, naj pridejo v službo, medtem ko so šefi večinoma ostajali doma.

Profesor organizacijske psihologije Cary Cooper meni, da nadrejeni vidijo izbiro dela od doma kot prednost višjega položaja in da so na tak način slab zgled.

Za številne nadrejene se zdi poziv delavcem, da se vrnejo v pisarno, varna poteza. Foto: Pixabay
Za številne nadrejene se zdi poziv delavcem, da se vrnejo v pisarno, varna poteza. Foto: Pixabay

Nekateri vodilni so morda bolj nagnjeni k uvedbi takšnega nepravičnega pravila. Cooper njihov slog vodenja imenuje 'ukazovanje in nadzor'. »Običajno so avtokratski in imajo raje moč nad drugimi, kot da bi dopuščali stopnjo samostojnosti in prilagodljivosti, ki jo običajno omogoča delo od doma.«

Za druge vodje je to vprašanje zaupanja v nove mehanizme dela na daljavo - ali pomanjkanja zaupanja. V številnih podjetjih so bile strategije za delo na daljavo, ki so jih izvajali med pandemijo, nujni ukrepi, v katere menedžerji dolgoročno ne verjamejo, pravi Susan Vroman, predavateljica menedžmenta na univerzi Bentley v Massachusettsu, ZDA.

Imamo vodje, ki še vedno ne zaupajo procesu in svojim ljudem. Za vodje v takšnem položaju se zdi poziv delavcem, da se vrnejo v pisarno, varna poteza - vendar ni nujno, da jo morajo sprejeti sami.

image_alt
Kako voditi ekipo na daljavo?

Vendar pa vsi vodje ne kršijo pravil samo zato, ker so na oblasti

Strokovnjaki namreč menijo, da nekateri šefi morda ostajajo doma, da bi se spopadli z lastnimi težavami, zlasti ker so bili vodje leta 2021 statistično med najbolj izgorelimi delavci. Delavci na vseh področjih so med pandemijo doživeli visoko raven stresa, ki se je za mnoge še poslabšal z vrnitvijo v pisarno.

Čeprav vodje morda skušajo s tem, da ostanejo doma, poskrbeti zase, pa se lahko, če mlajše osebje ne pozna razlogov, zakaj njihovi šefi ne pridejo, pojavi odpor.

Če vodja ali vodilni delavec ne pride v službo, čeprav to zahteva od svojih zaposlenih, rezultati verjetno ne bodo koristili ekipi. Težave lahko nastanejo že pri osnovni oskrbi s pisarniškim materialom, navaja BBC.

Čustvene posledice dvojnih meril pa so lahko še bolj škodljive, saj povzročajo napetosti in nesoglasja ter rušijo temeljne odnose, ki so potrebni na delovnem mestu.

Zaupanje je verjetno prva žrtev v odnosu med zaposlenimi in vodjo. »Če imate drugačna pravila za zaposlene in zase, izgubite veliko zaupanja. To je največja težava,« pravi Vromanova.

image_alt
Raziskava: Hibridnemu delu naklonjena predvsem mlajša generacija

Dvojni standardi posledica nenehnih sprememb

To je lahko še posebej destabilizirajoče za zaposlene v kriznih časih, zlasti ko imajo številni upravičene strahove in pomisleke v zvezi z osebno vrnitvijo na delo, vendar se počutijo prezrte, še navaja strokovnjakinja.

Medtem ko je bil za delavce prehod na delo na daljavo hiter in se je uporabljal na vseh področjih, je bil prehod nazaj v pisarno bolj nejasen.

Strokovnjaki menijo, da podjetja s težavo standardizirajo načrte, in tudi če jih opredelijo in poskušajo izvajati, nenehno spreminjajoče se razmere izvedbo otežujejo. Tako v podjetjih samih kot tudi v podjetjih v širšem smislu ni soglasja o tem, kako pogosto naj bi se delavci vračali v pisarno.

To pomeni, da v sektorjih, organizacijah in celo znotraj ekip 'nihče ni na isti strani'. In to je težava, ki je ustvarila pogoje za škodljive dvojne standarde med vodji in zaposlenimi.

image_alt
Zakaj je hibridno delo tako utrujajoče?

Več iz rubrike