MAN zapira tovarno v Avstriji – ogroženih je 8000 delovnih mest

Sijaj in beda kapitalizma ... Ko skrbna nemška poslovna mati postane zlobna mačeha za avstrijske hčere.
Fotografija: Delavci tovarne MAN v Steyrju so večinoma proti prodaji tovarne. FOTO: MAN Truck & Bus
Odpri galerijo
Delavci tovarne MAN v Steyrju so večinoma proti prodaji tovarne. FOTO: MAN Truck & Bus

V deželi Zgornji Avstriji, med Alpami in Donavo, kjer se reka Steyr vliva v reko Enns, je mesto Steyr. Z 38.000 prebivalci je po Linzu in Walesu tretje največje mesto v deželi in 12. največje v Avstriji. Najstarejši dokument, v katerem se omenja Steyr, je iz leta 980. Že od antičnih časov je bil pomembno trgovsko mesto. Ker je bil na poti, po kateri so železovo rudo iz štajerskih rudnikov prevažali čez Alpe do Donave, je bil Steyr že v srednjem veku pomemben center kovinarstva.
 
Steyr ima tudi dolgo tradicijo proizvodnje orožja. Konec 19. in na začetku 20. stoletja je imel  največjo tovarno orožja v Evropi, ki je vrsto desetletij proizvajala puške za avstro-ogrsko vojsko. V Steyrju se še vedno proizvaja orožje, med drugim Steyr UEG, standardna avtomatska puška avstrijske vojske, vendar sta največji podjetji v mestu in okolici nemški BMW in MAN. Največja BMW-jeva tovarna avtomobilskih motorjev je v Steyrju in zaposluje 4400 ljudi. Lani je izdelala več kot milijon motorjev: približno 394.000 dizelskih in 603.000 bencinskih.

Montaža osi tovornjakov MAN. FOTO: MAN Truck & Bus
Montaža osi tovornjakov MAN. FOTO: MAN Truck & Bus
Do konca 1980-ih je bil Steyr ena glavnih lokacij velikega avstrijskega koncerna Steyr-Daimler-Puch. Del tega je nato prevzel MAN, znano nemško podjetje za proizvodnjo tovornjakov in avtobusov.

Tovarna MAN Truck & Bus Österreich GesmbH v Steyrju pripada skupini Traton (znamke MAN, Scania, Volkswagen Caminhões e Ônibus, in RIO), ki je v večinski lasti avtomobilskega giganta Volkswagna. Tovarna v Steyrju proizvaja vse lahke in srednje tovornjake znamke MAN. Znana tudi po tem, da je v njej največja evropska lakirnica plastičnih delov za tovornjake. Pred kratkim je bil model MAN TGX izbran za tovornjak leta, International Truck of the Year 2021.
 
Sredi aprila leta 2020 je MAN Truck & Bus Österreich zaposloval 2366 ljudi. So dobro plačani, a v zadnjem času zelo nervozni. Zaradi težav na svetovnem trgu, negotove prihodnosti motorjev z notranjim zgorevanjem, izzivov novih tehnologij v prometu itd. je uprava MAN Truck & Bus iz Münchna, materinskega podjetja tovarne v Steyrju, konec letošnjega marca napovedala sveženj ukrepov za povečanje poslovnih prihodkov. MAN Truck & Bus bo med drugim »družbeno odgovorno reduciral približno 3500 delovnih mest v Nemčiji« - in se s podjetjem WSA pogaja za prevzem tovarne v Steyrju.
 
Boljši časi: do maja 2017 je v tovarni v Steyrju izdelano 200 000 tovornjakov znamke MAN. FOTO: MAN Truck & Bus
Boljši časi: do maja 2017 je v tovarni v Steyrju izdelano 200 000 tovornjakov znamke MAN. FOTO: MAN Truck & Bus


To je nedvomna potrditev prejšnjih napovedi, da namerava MAN zapreti tovarno v Avstriji in da bo proizvodnjo lahkih in srednjih tovornjakov nadaljeval v poljskem Krakovu. Zaradi tega zdaj niso razburjeni le zaposleni v Steyrju, ampak tudi celotna Zgornja Avstrija. To je šok tudi za vso Avstrijo, ker zaprtje te tovarne ne pomeni le odpuščanja 2366 njenih zaposlenih. Številna podjetja so dobavitelji MAN-ove tovarne v Steyrju. Ocenjuje se, da bi njeno zaprtje ogrozilo skupno približno 8000 delovnih mest v Avstriji.

image_alt
Rekorden dolg Avstrije: 315 milijard evrov

Je slabša rešitev boljša od nobene?

 
MAN Truck & Bus je sporočil, da je Siegfried Wolf, lastnik podjetja WSA, resno zainteresiran za prevzem tovarne Steyr. Wolf je nekdanji direktor Magne, globalno delujočega gigantskega dobavitelja avtomobilske industrije. Wolf pravi, da bi nadaljeval s proizvodnjo lahkih in srednjih tovornjakov v tovarni v Steyrju, oživel nekdanjo blagovno znamko Steyr, izdeloval kabine za tovornjake za ruski avtomobilski koncern GAZ, kot tudi dele za vozila za druge stranke, tudi za MAN.
 
Eden novejših modelov gradbenih tovornjakov znamke MAN. FOTO: MAN Truck & Bus
Eden novejših modelov gradbenih tovornjakov znamke MAN. FOTO: MAN Truck & Bus
Problem je v tem, da je Wolf pripravljen sprejeti le 1250 zaposlenih kaj pomeni malo več kot polovica sedanjega osebja - ki bi, vsaj sprva, pri njem imelo, šibkejše pogodbe, nižje plače in druge ugodnosti, kot jih imajo zdaj v MAN-u. Ker je v avstrijskih večjih podjetjih soodločanje delavcev institucionalizirano, so zaposleni v tovarni v Steyrju zdaj, v drugem tednu aprila, glasovali, ali bodo Wolfa sprejeli kot delodajalca. Glasovalo je 90 odstotkov zaposlenih z jasnim rezultatom: 64 odstotkov je proti temu, da WSA tovarno kupi od MAN-a.
 
Težava s tem seveda ni rešena. Andreas Tostmann, generalni direktor MAN-a, je zaposlene opozoril, da je Wolfova WSA edina rešitev za tovarno, saj je bo MAN sicer zaprl konec leta 2023.

Že videno

 
Številna avstrijska podjetja so v veliki meri povezana z nemškimi, pogosto tudi v nemški lasti. Na splošno ima avstrijsko gospodarstvo veliko koristi od sodelovanja z nemškim, včasih pa skrbna nemška poslovna mati postane zlobna mačeha za avstrijske hčere. Podobnemu primeru smo bili priča v 1990-ih. Slovita, sto let stara avstrijska tovarna gum Semperit iz spodnjeavstrijskega Traiskirchna (več desetletij je imela tudi proizvodnjo v Kranju), je bila leta 1985 prodana nemškemu koncernu Continental. Slednji je zaprl raziskovalni del Semperita v Avstriji leta 1994, nato pa postopoma zmanjšal proizvodnjo, in jo končno preselil na Češko. Zadnja pnevmatika znamke Semperit, izdelana v Avstriji, je bila leta 2002. Tovarna v Traiskirchnu je bila medtem zaprta in porušena.
 

Več iz te teme:

Več iz rubrike